søndag 24. september 2023

Bli i Meg så blir jeg i dere

For et par dager siden delte jeg fra Luk 8 der vi virkelig ser hvor mektig JESUS ER. I lys av dette, blir åpningen av Luk 9 veldig spennende!

1Han kalte sammen de tolv og ga dem makt og myndighet over alle onde ånder, og til å helbrede sykdommer. 6:13. Matt 10:1 ff. Mark 6:7 ff. 2Han sendte dem ut for å forkynne Guds rike og helbrede syke. 

Jesus hadde allerede vist dem hvem HAN ER. Og nå gav Han dem makt. Og de trodde på Ham. Så mange mektige undere skjedde gjennom dem. 

Det beste er at Jesus er den samme i dag! Jesus sa i Matt 28 "Meg er gitt all makt i himmel og på jord - derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende!"

Og Joh 15 sier Jesus;
Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg.

En annen ting jeg tenker på når jeg leser dette, er at Jesus ofte sa "Himlenes rike er kommet nær". JESUS var dette himmelriket som var nær dem. Når Den Hellige Ånd kom, og vi tok i mot Ham, da kom himmelriket i oss. Nå er den ikke bare nær - men i oss. Jeg tror ikke jeg helt klarer å fatte hvor sterk jeg er I HAM.

Jeg skulle så gjerne hatt enda flere erfaringer i dette... så jeg virkelig kunne gripe dette i tro. 
Kanskje vi har flere erfaringer enn vi er klar over? Faktisk opplevde jeg å få et sterkt bønnesvar denne helgen. Kjenner jeg trenger å minne meg selv igjen på, at det å stadig telle velsignelsene er viktig. 

Å Jesus, bønnen Paulus ba i Efeserbrevet 1 nevner jeg ofte. Men den er så viktig at jeg kan ikke be den ofte nok! Det blir min bønn også i dag.

17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne. 18 Måtte han gi deres hjertes øye lys, så dere forstår hvilket håp han har kalt dere til, hvor rik og herlig arven er for de hellige, 19 og hvor veldig hans kraft er hos oss som tror. Med denne veldige makt og styrke 20 reiste han Kristus opp fra de døde og satte ham ved sin høyre hånd i himmelen, 21 over alle makter og myndigheter, over alt velde og herredømme og over alle navn som kan nevnes, ikke bare i denne verden, men også i den kommende. 22 Alt la han under hans føtter, og ham, hodet over alle ting, har han gitt til kirken, 23 som er Kristi legeme, fylt av ham som fyller alt i alle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar