lørdag 24. november 2018

Dom 4

Dagens kapittel er ett av de som virkelig overrasker. Store deler av bibelen er dominert av menn. Slik det jo var på den tiden. Så hvem var denne Debora som vant slik respekt hos folket? Og Gud var virkelig med henne også! Jeg tenker også med et smil på at hennes familiesituasjon også må ha vært annerledes enn familier flest på den tiden.

  4 På den tiden var profetkvinnen Debora, Lappidots kone, dommer i Israel. 5 Hun pleide å sitte under Debora-palmen mellom Rama og Betel i Efraim-fjellene. Israelittene dro opp til henne for å få dom i rettstvister. 

Absolutt spennende syntes jeg. Og kapitlet overrasker mer når hun profeterer at Barak skal gå ut og kjempe for Israel og at Gud vil gi fienden i hans hånd. Men det ga ikke nok mot til Barak som sier;
 8 Barak sa til henne: «Går du med, skal jeg gå. Men går du ikke med meg, går ikke jeg.»  9 Da sa hun: «Visst skal jeg gå med deg. Men da blir det ikke du som får æren for den ferden du gjør. For Herren skal gi Sisera i hendene på en kvinne.» Så dro Debora med Barak til Kedesj.

Fantastisk. For en kvinne?! Som ga denne Barak mot :-D  Vi kan sikkert smile av Barak, men i blant kreves det mot til å be om hjelp. Det ble seier, og det ble som Debora sa; en kvinne vant slaget over fiendekongen. Og jeg vil så absolutt påstå at også hun var en modig kvinne! (v.21) Først lurer hun fienden til å kjenne seg trygg, og så setter hun med kraft inn støtet. Rene goliathistorien - bare at det er en kvinne :-) 

I dag vil jeg be for kvinnene i vår kirke :-D Nå lever vi i en helt annen tid enn da Debora levde. Men også dagens kvinner trenger mot, styrke og frimodighet. Jeg takker deg Gud, for de kvinnene som allerede "står på barrikadene" Takk for at du kan utruste dem og styrke dem og velsigne dem. Jeg ber for de som i dag kjenner på kallet, men som enda ikke har våget å gå. Vi trenger mer av Deg, Hellige Ånd, som vår veileder og vår styrke. 


(bloggpost om samme kapittel fra 2016)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar