torsdag 8. november 2018

1.Mos.1

I dag velger jeg å begynne på en ny runde med min bibelleseplan. Det skal bli spennende å se om jeg kommer til å få akkurat det samme ut av tekstene denne gangen, eller om jeg kommer til å vinkle det fra helt andre sider? Jeg vet jo at vi ofte leser med våre livserfaringer, og ser gjennom våre "historiske briller" Men det spennende for oss som tror, er at vi også har Den Hellige  Ånds "briller" på oss - vår veileder, og vårt løfte fra Gud som at HAN skal åpenbare Gud for oss.

Joh.14
26 Men talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere.

Ef.1;
17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne.

Med dette som utgangspunkt blir det jo spennende å studere Guds Ord :-) Bli gjerne med på denne reisen gjennom Ordet.


Det hele starter med det stort under - skapelsen.
Dvs, det startet egentlig med et stort mørke, og Gud sa "Bli lys!" og det ble så. Allerede her kjenner jeg en glede over at Gud kan forvandle mørke til lys, også når vi opplever mørke i våre liv. Kong David skriver om dette i sine salmer;


Ja, du lar min lampe skinne, Herre,
min Gud lyser opp i mitt mørke
.

(salme 18;29)

    Og sier jeg: «La mørket dekke meg
        og lyset omkring meg bli til natt»,
   
 12 så er ikke mørket mørkt for deg,
        og natten er lys som dagen,
        ja, mørket er som lyset.

(Salme 139;11-12)

GUD KAN!

Hele kapitlet oser av hva Gud kan. Under på under. Bare ved å si et ORD. Også oss skapte han i sitt bilde, og når han så på alt han hadde skapt, var han sååå fornøyd. 

Jeg fikk lyst til å legge til mer fra salme 139, en lovsang til Gud for det han har skapt.

  14 Jeg takker deg fordi jeg er skapt
        på skremmende, underfull vis.
        Underfulle er dine verk,
        det vet jeg så vel.
   
 15 Mine ben var ikke skjult for deg
        da jeg ble skapt i lønndom
        og ble formet i jordens dyp.
   
 16 Du så meg den gang jeg var et foster,
        i din bok ble alt skrevet opp;
        mine dager ble dannet
        før en eneste av dem var kommet.
   
 17 Gud, hvor høye dine tanker er,
        hvor veldig summen av dem!
   
 18 Vil jeg telle dem, er de talløse som sand,
        blir jeg ferdig med det, er jeg ennå hos deg.


(samme kapittel fra 2016)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar