onsdag 7. november 2018

Jesu bønn fra Johannes 17

1Da Jesus hadde sagt dette, løftet han blikket mot himmelen og sa:
Far, timen er kommet. La din Sønn bli forherliget, så Sønnen kan forherlige deg. 12,23; 13,32 2For du har gitt ham makt over alt som heter menneske, for at han skal gi evig liv til alle som du har gitt ham. 10,28 3Og dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har utsendt, Jesus Kristus. 4Jeg har forherliget deg på jorden da jeg fullførte den gjerning du gav meg å gjøre. 4,34 5Og nå ber jeg at du, Far, vil gi meg den herlighet som jeg hadde hos deg før verden ble til.Fil 2,6; Joh 1,1
6Jeg har åpenbart ditt navn for de mennesker du gav meg fra verden. De var dine, og du gav meg dem, og de har holdt fast på ditt ord. 6,37 7Nå vet de at alt det du har gitt meg, er fra deg. 8For jeg har gitt dem de ord du gav meg, og de har tatt imot dem. Nå vet de i sannhet at jeg er utgått fra deg, og de har trodd at du har sendt meg.16,27.30
9Jeg ber for dem. Jeg ber ikke for verden, men for dem som du har gitt meg, for de er dine. 10Alt mitt er ditt, og det som er ditt, er mitt, og jeg er forherliget gjennom dem. 16,1511Jeg blir ikke lenger i verden, men de er i verden, og jeg går til deg. Hellige Far, bevar dem i ditt navn, det navn du har gitt meg, så de kan være ett, likesom vi er ett. 10,30 12Da jeg var hos dem, bevarte jeg dem i ditt navn, det navn du har gitt meg. Jeg voktet dem, og ingen av dem gikk fortapt, uten den ene som hørte fortapelsen til, så Skriften skulle bli oppfylt. 6,39; 10,28f; 13,18; Apg 1,16ff13Nå kommer jeg til deg. Men dette sier jeg mens jeg er i verden, for at de kan eie min glede i fullt mål. 15,11+ 14Jeg har gitt dem ditt ord. Men verden har lagt dem for hat, for de er ikke av verden, likesom jeg ikke er av verden. 15,18f 15Jeg ber ikke om at du skal ta dem ut av verden, men at du skal bevare dem fra det onde. 2 Tess 3,3 16De er ikke av verden, likesom jeg ikke er av verden. 17Hellige dem i sannheten; ditt ord er sannhet. 17,17 Hellige, innvie oversettelser av det samme ord i grunnteksten. 18Likesom du har sendt meg til verden, har jeg sendt dem til verden. 20,21 19Jeg innvier meg for dem, så de også skal være innviet ved sannheten.Hebr 10,10
20Jeg ber ikke bare for dem, men også for dem som ved deres ord kommer til tro på meg. 21Jeg ber at de alle må være ett, likesom du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg. 10,38+; Gal 3,28 22Jeg har gitt dem den herlighet du har gitt meg, for at de skal være ett, likesom vi er ett: 23jeg i dem og du i meg, så de helt og fullt kan være ett. Da vil verden skjønne at du har sendt meg, og at du har elsket dem slik du har elsket meg. 5,20+ 24Far, jeg vil at der jeg er, skal de som du har gitt meg, være hos meg, så de får se min herlighet, som du har gitt meg fordi du elsket meg før verdens grunnvoll ble lagt. 12,26; 14,3; 1 Joh 3,2 25Rettferdige Far, verden har ikke kjent deg, men jeg har kjent deg, og disse vet nå at du har sendt meg. 7,28f; 8,55 26Jeg har kunngjort dem ditt navn og skal gjøre det igjen, for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem, og jeg selv kan være i dem.
(Dette kapitlet trenger ingen tilleggskommentar...den sier alt selv. Takk Jesus!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar