onsdag 22. november 2017

Hosea 7

"Gud er ikke sint på deg" - det er et budskap jeg har hørt mange ganger. "Han elsker deg!"

Jeg har en litt frimodig tanke som noen sikkert er uenig i. Jeg syntes gamle testamentet tydelig viser at Gud KAN være både sint og skuffet. Men det betyr jo ikke at han ikke elsker!! For er det noe som kommer tydelig fram, er det nettopp Guds kjærlighet. 

Fra dagens kapittel leser vi;

 10 Israelittenes stolthet
        vitner mot dem selv,
        men de vender ikke om til Herren sin Gud,
        og tross alt som er skjedd,
        søker de ham ikke.
   
 11 Efraim er blitt som en due,
        troskyldig, uten forstand.
        De kaller på Egypt, de farer til Assyria.
   
 12 Så snart de drar av sted,
        spenner jeg nettet mitt ut over dem.
        Jeg drar dem ned som himmelens fugler;
        jeg vil tukte dem, slik folket alt har hørt.
   
 13 Ve dem, at de rømte fra meg!
        Død over dem, fordi de brøt med meg!
        Jeg vil løse dem ut,
        men de talte løgn mot meg.
   
 14 De roper ikke til meg av hjertet,
        men ligger og jamrer på sitt leie.
        De risper seg opp for å få korn og vin,
        men de vender seg bort fra meg.
   
 15 Det var jeg som lærte dem opp
        og gav deres armer styrke,
        men de tenkte ut ondt mot meg.
   
 16 De vender seg til det som ikke gagner,
        de er blitt lik en bue som ikke duger.
        Deres høvdinger skal falle for sverd
        fordi de forbannet med sin tunge.
        For dette blir de spottet i Egypt.



Det er mer sorg enn sinne denne gangen. Og skuffelse. Men jeg syntes også jeg merker lengsel. En Gud som bryr seg. Han vil så gjerne at de vender seg til Ham. Det var jo Han som ga dem styrke! (v.15) og alt som ellers har skjedd når Gud har vært med dem (v.10)

Det er ting i mitt liv også, som helt sikkert skuffer. Det hender nok at Gud blir sint på meg også (tror jeg) Men som den store PAPPA han er, så vil han hjelpe og veilede meg. For aller sterkest er Hans kjærlighet og nåde. Det tviler jeg ikke på et øyeblikk! Barna av Gud - ja, jeg er barn av Gud :-D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar