tirsdag 17. januar 2017

Luk 5;1-26

Dagens kapittel starter med en helt spesiell fisketur. De hadde fisket hele natten uten å få fisk, og nå hadde de gitt seg og holdt på å skylle garna. Men så sier Jesus at de skal dra ut og prøve en gang til. 

 5 «Mester,» svarte Simon, «vi har strevd hele natten og ingenting fått. Men på ditt ord vil jeg kaste noten.»  6 Så gjorde de det, og fikk så mye fisk at noten holdt på å revne.  

"På ditt ord" - jeg har hørt denne historien mange ganger, og da tenkt på at de stolte på Jesus og handlet i tro. Men i dag ser jeg mer på det at Jesus SA at de skulle gjøre det. Det var ikke bare noe de gjorde i "Jesu navn" og stolte på at DA skulle det skje. Nei, "på ditt ord" - altså var det et helt personlig oppdrag, gitt av Jesus selv. Og på DET ordet gikk de. Jeg tror ikke fangsten ville blitt like stor, om de dagen etter gjorde det samme "i tro på Jesu navn" - forstår du forskjellen?

Kanskje noen vil protestere og si at vi har både Ordet og løftene på at vi kan be om hva vi vil i Jesu navn. Jeg vil ikke ta fra noen troen på det. Men i blant kan det bli stress rundt slikt, som igjen tærer på troen. Jeg tror det er like viktig å hvile i Jesus og øve på å lytte til Hans Ord. Vente på den rette tid kanskje..?
Jesaja 50:4 sier "Hver morgen vekker han mitt øre, så jeg kan høre på disiplers vis" Så det er håp! Vi kan be om dette :-D

Jesus har også sagt at vi skal be, så det skal vi absolutt ikke slutte med mens vi hviler :-D For Guds vilje er stor, og hans kjærlighet enda større. Det ser vi ikke minst i neste del av dette kapitlet;

«Herre, om du vil, kan du gjøre meg ren.» 13 Jesus rakte ut hånden og rørte ved ham. «Jeg vil,» sa han, «bli ren!» Med det samme var spedalskheten borte. 


15 Men ryktet om ham spredte seg bare enda mer, og store flokker strømmet til for å høre ham og bli helbredet for sine sykdommer. 16 Men selv trakk han seg ofte tilbake til ensomme steder og bad der.

Så godt at Jesus viser oss dette! Det er en tid for alt. En tid for å arbeide og tjene, og en tid for å hvile og be.

Historien om den lamme mannen som fikk hjelp av vennene sine til å møte Jesus, og så ble helbredet - det er en historie jeg gjerne deler! Den forteller MYE, om hvor viktig det er med venner, det å hjelpe hverandre. Men det er så mye mer som kommer fram i historien. Tror jeg må ta en egen ploggpost på det. Om du vil, kan du lese den her.

(Del 2)

I dagens avsnitt ser vi ganske tydelig hvem som blir "sett ned på"... Jesus tok et oppgjør med dette da han valgte ut tolleren Levi som en av sine disipler. Reaksjonene lot ikke vente på seg, men viste at han brydde seg, og svarte med disse trøstefulle ord;

31 Men Jesus svarte: «Det er ikke de friske som trenger lege, men de syke. 32 Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige til omvendelse, men syndere.»


Refleksjoner fra 2020 her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar