lørdag 24. august 2024

Tabernakel-bønn


Heb 8;

5 Men de gjør tjeneste i en helligdom som bare er en etterligning og en skygge av den himmelske. Det ser vi av ordet Moses fikk fra Gud da han skulle reise tabernaklet: Se til at du gjør alt etter det forbildet som ble vist deg på fjellet.

Hovedsaken i det vi taler om her, er dette: En slik øversteprest er det vi har, og han har satt seg på høyre side av Majestetens trone i himmelen. 2 Der gjør han tjeneste i helligdommen, det sanne tabernakel, som er reist av Herren selv og ikke av mennesker.

PORTEN ("døren" inn til tabernaklet)

 Joh 10;9 sier Jesus "Jeg er døren; den som går inn gjennom meg, han blir frelst, og han skal gå inn og gå ut og finne føde. 

(Jeg ønsker å starte med lovprisning) 

Salme 103:
Velsign Herren, min sjel!
          Alt som i meg er,
          velsign hans hellige navn.
   
  2 Velsign Herren, min sjel!
          Glem ikke alt det gode han gjør
   
  3 Han tilgir all din skyld
          og leger alle dine sykdommer
   
  4 Han frir ditt liv fra graven
          og kroner deg med barmhjertighet og kjærlighet.
   
  5 Han metter ditt liv med det gode,
          du blir ung igjen som ørnen.

Salme 8 sier
2 Herre, vår herre,
          hvor herlig ditt navn er over hele jorden,
          du som har bredt ut din prakt over himmelen!

Salme 18;20
Han førte meg ut i åpent land og fridde meg ut, for han har meg kjær.

Salme 18;1
Herren, min styrke, Deg har jeg kjær.

ALTER 

Rom 12;1-2
Ved Guds barmhjertighet formaner jeg dere, brødre, til å bære legemet fram som et levende og hellig offer som er til Guds behag. Det skal være deres åndelige gudstjeneste. Og la dere ikke lenger prege av den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til hans behag, det fullkomne.

(Jeg ber Gud vise meg hva jeg trenger å vende meg fra, eller vende om til)

Salme 139
23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,
          prøv meg og kjenn mine tanker!
   
 24 Se om jeg følger avguders vei,
          og led meg på evighetens vei!

Salme 51
  12 Gud, skap i meg et rent hjerte,
          gi meg en ny og stødig ånd.  

    14 Gi meg igjen gleden over din frelse,
          hold meg oppe med en villig ånd!

RENSELSESKARET  (bilde på dåpen)
Mens jeg står ved renselseskaret, ber jeg om å bli renset - hele meg

Mitt sinn;
Fil.4;7-8 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus. Alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros, legg vinn på det! 
Mine ører
Joh 10; 5 Men en fremmed følger de ikke. De flykter fra ham fordi de ikke kjenner den fremmedes stemme.» 
Jes 50; Morgen etter morgen vekker han mitt øre så jeg kan høre på disiplers vis.

Mine øyne
Salme 101; 3 Ondskap vil jeg ikke ha for øye, urett hater jeg,
          slikt vil jeg holde meg borte fra.
I Åp 3;18 forteller Jesus om sin øyensalve som kan hjelpe meg å se. 

Min munn
Ord 17; 20 Et falskt hjerte finner ikke det gode,
          en svikefull tunge fører i ulykke.
Jes 50; 4 Herren Gud har gitt meg disiplers tunge
 så jeg kan styrke den trette med et ord.

Mine hender og føtter
Salme 144; Velsignet er Herren, min klippe,
                    han som lærer opp hendene mine
Salme 18; 33 den Gud som kler meg i styrke og gjør min ferd hel.
    34 Han gir meg føtter som en hind og lar meg stå på høydene.

Mitt hjerte 
(Sal 51;12) Gud, skap i meg et rent hjerte,
          gi meg en ny og stødig ånd!

HELLIGDOMMEN (5 stolper som er bilde på;)

1 Underfull   

Salme 40 sier; 
6 Store ting har du gjort for oss,
           Herre, min Gud,
          underfulle verk og planer,
          ingen er din like.
          Vil jeg fortelle og tale om dem,
          er de for mange til å telles.


Salme 145:
 5  Jeg grunner på din høye herlighet og ære
          og på dine underfulle ord.

Salme 139;14
Jeg takker deg fordi jeg er skapt
på skremmende, underfull vis.
Underfulle er dine verk,
det vet jeg så vel.

(Her kan jeg både takke for, og be om under for andre og meg selv)

2 Rådgiver

Jes.28;
 29 Også dette kommer
          fra Herren over hærskarene.
          Hans råd er underfulle,
          hans visdom er stor.

Salme 16
7 Jeg velsigner Herren, som leder meg,
          jeg får råd fra mitt indre også om natten.

(Takk for Dine råd Herre! Måtte Du fortsette å veilede meg Herre!)

3 Veldig Gud

(Åp 15:3) Store og mektige er dine gjerninger, Herren Gud Allmektig  

4 Evig Far

 Ef.3;14  Han som er den rette Far for alt som kalles barn i himmelen og på jorden,

Kjære Far, først og fremst vil jeg takke deg for at du er FAR for meg og mine barn og barnebarn. 
Hjelp oss til å være gode foreldre. 

5 Fredsfyrste

Filip.4;
 7 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.

(4.Mos 6;24)
Herren velsigne deg og bevare deg.
Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig.
Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred. 

LYSESTAKEN  (Han er mitt lys. Fyll meg med Den Hellige Ånd)

Joh 8;
12 Igjen talte Jesus til folket og sa: «Jeg er verdens lys. Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys.»

Apgj 1:
 8 Men dere skal få kraft når Den hellige ånd kommer over dere, og dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og helt til jordens ende.»

2.Kor 4 sier "
For Gud, som bød at lys skulle skinne fram i mørket, han har også latt lyset skinne i våre hjerter, for at kunnskapen om Guds herlighet i Jesu Kristi åsyn skal lyse fram. 

Ef.1;17-19 sier;
 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få en Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne. Må han gi dere lys til hjertets øyne, så dere får innsikt i det håp han har kalt dere til, hvor rik og herlig hans arv er for de hellige og hvor overveldende hans kraft er hos oss som tror.

SKUEBRØDENE  (Bilde på Ordet, Ordets tjeneste)
Be for tjenesten, for kirken og dens ledere! Vi ber for alle som forkynner, underviser og deler Ditt Ord. Vi ber for våre misjonærer

I Ef.6;19 ber Paulus "Og be også for meg, at det må bli gitt meg ord når jeg åpner min munn, så jeg med frimodighet kan kunngjøre evangeliets mysterium"

Be om en ny sult etter Guds Ord
(Jer 15;16)
Jeg fant dine ord og spiste dem,
          dine ord ble til fryd for meg
          og til glede for mitt hjerte.
          For ditt navn er nevnt over meg,
           Herre, hærskarenes Gud.

RØKELSESALTERET    (tid for tilbedelse og forbønn)

Salem 42;
 2 Som hjorten lengter etter bekker med vann,
          lengter min sjel etter deg, min Gud.
   
  3 Min sjel tørster etter Gud,
          etter den levende Gud.

Salme 18 sier:
Herre, du min styrke, jeg har deg kjær.
   
  3 Herren er mitt berg og min borg og min befrier,
          min Gud er klippen der jeg søker tilflukt.
          Han er mitt skjold og min frelse,
          min styrke og mitt vern.
   
  4 Jeg ropte til Herren, han som får lovsang,
          og jeg ble frelst fra mine fiender.

Salme 103;
   17 Men Herrens miskunn er fra evighet til evighet
          over dem som frykter ham.
          Hans rettferd når til barnebarn :-D

FORHENGET (4 stopler - evangeliene) 

Lær meg å leve som Jesus lærte oss

Fra Joh 15 hører vi Jesus si; 
Likesom Faderen har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet! Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kjærlighet, likesom jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet. Dette har jeg sagt dere, for at dere kan eie min glede, og deres glede kan være fullkommen. Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner. Dere er mine venner hvis dere gjør det jeg befaler dere. Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, for tjeneren vet ikke hva hans herre gjør. Jeg kaller dere venner, for jeg har sagt dere alt jeg har hørt av min Far. Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere og satt dere til å gå ut og bære frukt, frukt som varer. Da skal Faderen gi dere alt det dere ber om i mitt navn. Dette er mitt bud til dere: Elsk hverandre!

Og Filip 1;9-11
Og dette ber jeg om, at deres kjærlighet må bli mer og mer rik på innsikt og dømmekraft, slik at dere kan forstå og avgjøre hva som er viktig, og stå rene og uten feil på Kristi dag, fylt av rettferds frukt som vokser fram ved Jesus Kristus, til lov og ære for Gud.

Herre, la meg bli mer lik Deg;
Gal.5; 22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 ydmykhet og selvbeherskelse.

ARKEN i det aller helligste (blodet som renser oss for all synd)

(Heb 9;14 og 24)
Hvor mye mer skal ikke da Kristi blod rense samvittigheten vår fra døde gjerninger, så vi kan tjene den levende Gud. For Kristus har i kraft av en evig Ånd båret seg selv fram som et feilfritt offer for Gud 
For Kristus gikk ikke inn i en helligdom som er gjort av menneskehånd og bare er et bilde av den sanne helligdommen. Han gikk inn i selve himmelen, og nå trer han fram for Guds ansikt for vår skyld. 

(Heb.4;13)
La oss derfor frimodig tre fram for nådens trone, så vi kan finne barmhjertighet og finne nåde som gir hjelp i rette tid. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar