onsdag 13. desember 2023

Det nye året - det nye livet

Jeg har kommet til 2.Mos 12 hvor påsken bli innstiftet. Dagen da de skulle ofre et lam og stryke dens blod på dørkarmen. Dette skulle frelse dem fra døden. Et bilde på JESUS, Hans blod som frelser oss fra døden og inn til evig liv med Ham. 

Jeg syntes det var spennende å lese åpningen av dette kapitlet;

1  Herren sa til Moses og Aron i Egypt: 2 Denne måneden skal være nyttårsmåneden deres. Den skal være den første måneden i året.

Så spennende at Gud la vekt på dette. Og det passer utvilsomt bra!! For denne dagen ble starten på et helt nytt liv for dem. Og da Jesus døde for oss på Golgata, og oppstod tredje dag - da ble det også en helt ny tid for oss. Også vi er reddet fra døden, og kalt til et evig liv med Ham, av bare nåde. 



Jeg måtte sjekke om det fortsatt var slik blant jødene, at deres kalender starter rundt påske - og det er faktisk så. Det skal jeg tenke på hver gang jeg feirer påske. At det er et nytt år, et nytt liv, nye muligheter. Tenk at Gud ville gi oss en ny start - av bare nåde. 

Du kan se litt mer om den jødiske kalenderen her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar