lørdag 9. september 2023

Tro

 I Mark 11 sier Jesus til disiplene;

22Jesus svarte og sa til dem: Ha tro til Gud! 23Sannelig sier jeg dere at den som sier til dette fjellet: Løft deg og kast deg i havet! - og ikke tviler i sitt hjerte, men tror at det han sier skal skje, for ham skal det skje. Matt 17:20. 21:21. Luk 17:6. 1Kor 13:2. 24Derfor sier jeg dere: Alt dere ber om i bønnen, tro bare at dere får det, så skal det bli gitt dere. 

Jeg skulle ønske min tro var sterkere... Jeg tviler ikke på at Gud kan. Jeg tror av hele mitt hjerte på hva bibelen forteller. Jeg har selv opplevd mirakler, og hørt andre vitne om det. 

Men jeg har også mange spørsmål uten svar, der mirakler ser ut til å utebli helt...

Så hvordan kan jeg tro av hele mitt hjerte at det skal skje når jeg ber..?

En ting er i alle fall sikkert! Håpet mitt er så stort at jeg absolutt ikke vil slutte å be! Jeg vil be og proklamere så lenge jeg lever - for jeg tror på en mektig Gud!

Det er håp for vår tro. Vi gir ikke opp! Tre ting vil jeg i alle fall fortsette med.

1 Ransake hjertet. Så glad for at Gud er min underfulle rådgiver!
2 Jeg vi spise av Guds Ord, for troen kommer av forkynnelsen. Og Gud som er min rådgiver, er i Ordet!
3 Jeg vil fortsette og be og proklamere så lenge jeg er til - uansett! Jeg tror på en trofast Gud som er med gjennom alt jeg måtte møte. 


Jesus snakket ikke bare om å tro. Rett etter denne proklamasjonen, snakket Jesus om å ransake hjertet.

Matt 7:7. 21:22. Joh 14:13. 15:7. Jak 1:15. 1Joh 3:22. 25Og når dere står og ber, så tilgi om dere har noe imot noen, for at også deres Far i himmelen skal tilgi dere deres overtredelser. Matt 5:23,24. 6:14. Ef 4:32. 

Jesus, takk for blodet som renser oss fra all synd. Takk for at vi her dag kan vende om til Deg. Jeg vil be som David i dag "23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte, prøv meg og kjenn mine tanker. 24 Se om jeg er på den onde vei, og led meg på evighetens vei."

En annen gang, der disiplene ble overrasket over at de ikke fikk bønnesvar, svarte Jesus "dette slag farer ikke ut uten ved bønn og faste" (Matt 17;21)


Ransake hjertet, for synd, hensikt og holdning.
Og be, et verktøy vi har fått av Gud, av bare nåde. 

Jeg har hørt en undervisning om bønn de siste ukene. Det som kom fram i denne undervisningen er at bønn har tre ingredienser. Be, faste og gi (i form av penger, tid og handling)

Nå er det mange måter å be på, og alle bønner teller!! De korte, helt uten ord. De som bare inneholder ett eller få ord som "Jesus" "Takk" "Hjelp" osv
Jeg har selv blitt oppmuntret til å øve opp bønnen.

Selv syntes jeg det kan være til hjelp å ha en mal og følge, og noen tekster å lese. 

Faste er ikke noe jeg har mye erfaring med, men som jeg øver litt på. For Jesus viser at dette også er viktig. Ikke som noe vi må, men som noe verdifullt vi trenger.


Jesus - i dag vil jeg be for de som strever med å kjenne seg bra nok... Det er så mange burde, skulle, måtte. Hjelp oss å se Herre, at DU kommer oss i møte. Ikke med krav, men med hjelp! 
Jeg elsker, fordi Du elsker meg først.
Tenk at jeg lever, fordi Du døde for meg.
Når Du peker på hva jeg trenger å gjøre, er det av kjærlighet. Du vet at det er det beste for meg. Og hele veien er det NÅDEN jeg bygger på. Både når jeg får det til, og når jeg strever og bommer. Din kjærlighet driver meg hele veien.
Hjelp de som strever, til å se Deg og din nåde. Jesus sa

 28 Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, så vil jeg gi dere hvile. 29 Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er tålsom og ydmyk av hjertet, og dere skal finne hvile for deres sjeler. 30 For mitt åk er godt, og min byrde lett.»

(Matt 11)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar