onsdag 13. september 2023

Profeten Jona

 Historien om Jonas er både spennende og artig. Og selvsagt har den alvor også. Det hele startet med at Jona var ulydig mot Gud. Han rømte til sjøs, men Gud fortsatte å kalle på Jona. I dag la jeg merke til noe nytt i denne historien. Det er jo negativt at Jona var ulydig mot Gud. Men det spennende var at Gud også kunne bruke denne situasjonen til noe positivt!

13Sjøfolkene prøvde å ro tilbake til land, men de maktet det ikke. For sjøen slo bare sterkere og sterkere mot dem. Ord 21:30. Apg 27:39. 14Da ropte de til Herren og sa: Å Herre! La oss ikke gå under fordi denne mannen skal dø, og la ikke uskyldig blod komme over oss! For du, Herre, har gjort som du ville. 5Mos 21:8. Sal 107:28. Jes 26:16. 15Så tok de Jona og kastet ham i havet. Da holdt havet opp med å rase. Sal 65:8. 93:3,4. 107:29. Matt 8:26. 16Mennene ble da grepet av stor frykt for Herren, og de bar fram offer for Herren, og ga løfter.

Tenk at allerede her i Jonas liv, ble han en som fikk andre til å vende om til Gud.

Gud både kan og vil bruke deg og meg. Tenk på Jona! Han var langt fra perfekt, men Gud kunne bruke ham. Ikke ga Gud opp når Jona var ulydig heller. Han var fortsatt glad i Jona og ville sende ham på oppdrag.

Jesus - takk for din uendelige kjærlighet og nåde! Takk at Du kan bruke meg, både når jeg syntes jeg får det til, og når jeg føler jeg bommer fullstendig.. Takk at Du aldri gir opp!
Jeg ber for familien min. For mine naboer. For mine venner og for mine kollegaer. Jeg ber for barna og deres familier på min arbeidsplass. For den lokale menigheten - og for de troende her i landet. Må du velsigne dem og bevare dem der de er. Takk at Du kan bruke dem der de er, til velsignelse for andre.

Ditt rike komme, Din vilje skje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar