fredag 15. september 2023

Livet i Ordet

 


Dette bildet har jeg som skjermbilde på min PC, så det dukker opp hver morgen. Jeg har blitt så glad i dette bildet! Det er fra en tur jeg fikk være med på i sommer - og det første jeg tenkte på da jeg så denne vakre naturen, var det David skriver i salme 1

Salig er den som ikke følger
        ugudelige menneskers råd
        og ikke slår inn på synderes vei
        eller sitter sammen med spottere,
   
  2 men har sin glede i Herrens lov
        og grunner på den dag og natt.
   
  3 Han er lik et tre,
        plantet ved bekker med rennende vann
:
        det gir sin frukt i rette tid,
        og løvet visner ikke på det.
        Alt det han gjør, skal lykkes for ham.

Så når du leser Ordet alene, eller sammen med meg, så er du lik et tre som suger til deg livsviktig næring. Det beste stedet å være.

Dagens tekst for meg var i Luk 6. Jeg startet med å dele hvor viktig det er med Ordet. Jesus viser oss en annen ting som også er viktig;

12I disse dagene skjedde det at han gikk opp i fjellet for å be. Og han ble der hele natten i bønn til Gud. Matt 10:1-4. Mark 3:13-19. 13Da det ble dag, kalte han til seg disiplene sine, og av dem valgte han ut tolv, som han også kalte apostler

Jesus er et forbilde, både gjennom Ordet og gjennom det livet han levde. 

Jeg må innrømme at jeg merker en kamp når det gjelder bønn... 
Jeg har ikke tid.
Jeg glemmer det.
Jeg orker ikke akkurat nå.
Jeg finner ikke ord.
Åh, nå burde jeg bedt.
osv osv

Det minner meg om hva Jesus sa, om at tyven er ute for å stjele, myrde og ødelegge. Jeg vil ta opp kampen igjen! Dette skal han ikke få stjele fra meg eller ødelegge. Takk for at Du viser vei JESUS! Takk for Ordet! Takk for det forbildet Du ER der! 
Jeg ber også i dag, både for familien min, for menighetene våre, for arbeidsplassen min, for vennene mine. Måtte de få smake og se at Du er GUD!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar