lørdag 2. september 2023

De visste at det var galt...

 Det er en utrolig trist historie som deles i Matt 27

3Da Judas, som forrådte ham, så at Jesus var blitt domfelt, angret han. Han kom tilbake til yppersteprestene og de eldste med de tretti sølvpengene, Apg 1:18 f.
4og sa: Jeg har syndet da jeg forrådte uskyldig blod! Men de sa: Hva kommer det oss ved? Det blir din sak. 5Da kastet han sølvpengene inn i templet, og gikk bort og hengte seg. Apg 1:18. 6Men yppersteprestene tok sølvpengene og sa: Det er ikke tillatt å legge dem i tempelkisten, for det er blodpenger. 7De rådslo da med hverandre, og kjøpte så pottemakerens åker for pengene, til gravsted for fremmede. 8Derfor blir denne marken kalt Blodåkeren den dag i dag. Apg 1:19. 9Da ble det oppfylt som var talt ved profeten Jeremia, som sier: Og de tok de tretti sølvpengene, den verdsattes verdi, ham som Israels barn lot verdsette, Sak 11:12,13. Jer 18:2. 19:1,2,11 ff. 32:6 ff. 10og de ga dem for pottemakerens åker, slik Herren hadde påbudt meg.

Jeg får faktisk vondt at Judas. Alle disiplene sviktet, noen mer åpenlyst enn andre - men de sviktet alle. Judas innser hva han har gjort, og angrer dypt. Men så våger han ikke å møte Jesus med sin anger. Han bærer den alene og dør.

Fariseerne har ingen medlidenhet med ham overhodet. Tvert imot sier de "Hva kommer det oss ved? Det blir din sak" Men deres reaksjon på pengene som blir kastet tilbake viser tydelig at de visste dette var galt. Det var jo til og med deres egne penger som de nå kalte "blodpenger" De visste at det var galt, men viser ingen anger overhodet.

Så har vi Peter som vi har lest om tidligere (Matt 26;75) Han som gråt bittert i anger da han hadde fornektet Jesus. Men heldigvis våget han å møte Jesus som kunne frelse, lege og gjenopprette!

Hva bærer du på i dag? Vit at du uansett kan komme til Jesus med det du bærer på! 

Jeg åpnet bloggposten med det å bære på skyld. 

Men et helt annet tema er når noen anklager deg for noe du ikke har gjort... Også da er det mange måter å reagere på. Noen tar igjen med samme mynt og anklager tilbake. Noen tar kanskje til og med hevn? Andre igjen bærer det i skam og har det utrolig vondt. Andre igjen bærer det i stillhet og overlater det hele til Gud. Det er jo fortsatt vondt å bære - men det er likevel det beste stedet man kan bringe det til. 

Jesus var uskyldig, og måten han møtte sine motstandere på forundret mange.

12Og mens yppersteprestene og de eldste anklaget ham, svarte han ingen ting. Jes 53:7. Joh 19:9. 13Da sier Pilatus til ham: Hører du ikke alt det de vitner imot deg? 14Men han svarte ham ikke på et eneste ord, så landshøvdingen ble meget forundret.

Resten av kapitlet forteller om da Jesus ble korsfestet - og om alle menneskene som stod rundt Ham. Her var det virkelig mennesker av alle slag. Hvordan Jesus møtte dem til og med her - det er så stort! "Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør" (Luk 32;34) Han viser omsorg for sin mamma og ber Johannes ta vare på henne (Joh 19;27) Og røveren som henger ved Hans side blir trøstet og velsignet (Luk 23;43) Alt dette midt i Hans egen store kamp og motgang - og Han fortsetter å gi, og dele og tenke på andre enn seg selv. 

Åh Jesus - det finnes virkelig ingen som DU! Når utfordringen vår er å bli mer og mer lik Deg... så er det en stooor utfordring. Takk for at jeg får være I DEG, og lære mer og mer. Dag for dag. Jeg ber for dagen i dag. "Ransak og kjenn mitt hjerte" Jeg ber om at jeg må se det jeg trenger å se. Hva trenger jeg å vende meg fra? Hva trenger jeg å be om tilgivelse for? Hva trenger jeg å vende om til? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar