torsdag 7. september 2023

Å være andres tjener

 I Mark 10 kommer Jakob og Johannes med et ønske om å få sitte ved Jesu høyre og venstre side i himmelen. Det fantastiske var jo deres kjærlighet til Jesus, men det inneholdt også et ønske om å være best eller størst eller viktigst liksom... Og det skapte reaksjoner hos de andre;

41Da de ti hørte dette, ble de harme på Jakob og Johannes. 

Jesus kom da med en viktig undervisning. Guds rike er så annerledes enn vi mennesker tenker. Noe vi har mye å lære av. Og som virkelig viser hvem Gud er også. Han som elsker ALLE.

42Men Jesus kalte dem til seg og sa til dem: Dere vet at de som gjelder for å være fyrster for folkene, hersker over dem, og deres stormenn bruker makt over dem. Luk 22:25-27. 1Pet 5:3. 43Slik skal det ikke være blant dere, men den som vil være stor blant dere, skal være alles tjener. 9:35. Joh 13:14,15. 44Og den som vil være den første blant dere, skal være alles trell. 45For Menneskesønnen er ikke kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge i manges sted. 

Tenk at Jesus selv ofret ALT for oss. Han levde det han talte. Større forbilde finnes ikke.

Det er så fort gjort å sette meg selv først... Jesus, takk for det Du lærte oss! Ikke bare hva det koster - men hvilken velsignelse det er å sette DEG først, og min neste. Løfte blikket, og ikke bare streve med egne tanker.. Når Du kom med budet som hele loven og profetene bygger på - da snakket du om kjærlighet. Å elske! Du elsket oss så høyt at Du ga ditt liv for oss. En kjærlighet som påvirker meg til igjen å elske andre. 
Hjelp meg i dag Herre, til å løfte blikket og tenke på Deg (og andre) gjennom dagen i dag. For jeg vet jo at utfordringer kommer. Jeg er ikke alene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar