torsdag 3. august 2023

Vi sår og høster - Gud gir vekst

 26Og han sa: «Med Guds rike er det slik: Det er som når en mann har sådd korn i jorden. 27

Jak 5,7 Han sover og står opp, det blir natt og det blir dag, og kornet spirer og vokser, men han vet ikke hvordan det skjer. 28Av seg selv gir jorden grøde, først strå, så aks og til sist modent korn i akset. 29Joel 3,18; Åp 14,154,29 høsten bilde på den siste dom ved tidens ende. Jf. Matt 13,39. Så snart grøden er moden, svinger han sigden, for høsten er kommet.»

Jeg er fortsatt i Mark 4 - her var så mye å hente :-) Det jeg la merke til i denne teksten, var "han vet ikke hvordan det skjer" Jobben han gjør, er å så - og høste. Veksten i mellom er det jorden som gjør.

Det minner meg om noe Paulus skrev i i 1.Kor 3
6 Jeg plantet, Apollos vannet; men Gud gav vekst.  7 Derfor er de ikke noe, verken den som planter eller den som vanner, men bare Gud som gir vekst.  8 Den som planter og den som vanner, er ett, men de skal få lønn hver etter sitt eget arbeid.  9 For vi er Guds medarbeidere, og dere er Guds åkerland, Guds bygning.

Jeg ser jo også at jeg er nødt til å så det som Gud vil gi vekst til. Både i meg selv og i andre. 
Rom 10;17 sier
"Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord"

Mark 4 startet med lignelsen om såmannen, hvor et viktig poeng er den gode jorda. Hvor er den beste jorda? Hvordan får hjerte-jorda den beste næringen? Jo, ved å være i Ham. "Uten Meg kan dere intet gjøre" sa Jesus. Han som gir vekst. Han som gir liv. Han som gir rensende og frelsende kraft.

I dag ber jeg blant annet med en lovsang jeg har blitt glad i. "Jeg er som en gren på vintreet"
Jeg vil også be om at troende skal kjenne en ny lengsel etter disse viktige såkorna - Guds Ord



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar