tirsdag 29. august 2023

Jesus - ved dine føtter

 



Jeg lyttet til denne sangen i dag, og da ble jeg minnet om en setning fra en bønn jeg hørte for et par dager siden. Det var en som ba "La meg få sitte ved dine føtter - ikke ved dine hender" Vet du hva forskjellen er? Når jeg sitter ved Jesu føtter, er jeg klar for å lytte og lære. Er jeg opptatt av Hans hender, handler det om hva Han skal gi og gjøre for meg. 
Men mitt første fokus skal være å elske, ære og lytte til Ham. 

Da Marta stod på for å gjøre det beste for Jesus, satt Maria ved Jesu føtter og lyttet. Begge deler er jo bra, men Jesus sa at Maria hadde valgt den gode del. Jesus visste at Ordene Han delte med henne ville gjøre henne svært godt. Ja helt sikkert også gjøre henne bedre i stand til å velsigne andre videre.

Kanskje det er tilfeldig, men jeg kom til å tenke på at Jesus valgte å vaske disiplenes føtter. Hans hensikt var å vise oss hvordan vi skal være tjenere for hverandre - ikke være opptatt av oss selv først og fremst. Også det handler om hva den andre trenger - ikke hva jeg trenger. Å være ved min venns føtter, handler om å lytte til hva min venn har å dele eller har av behov. Det får faktisk ringvirkninger som vil velsigne tilbake.

Ord 11;25 sier

Den gavmilde får gode dager,
          den som øser ut til andre, får rikelig tilbake.

En annen oversettelse av samme vers sier;

Den som sprer velsignelse, trives godt,
        den som kvikker opp andre, blir oppkvikket selv.

Også det å søke Guds rike først, får ringvirkninger. Jesus sier i Matt 6;33

Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg.

Åh Jesus, takk for Ordet og hva det gjør for oss. Ditt Ord er LIV! Takk for at jeg fikk lære det å kjenne og fortsatt kan sitte ved dine føtter å lære mer. Takk for Den Hellige Ånd som åpenbarer det for oss. Tenker også på det Du sa i Åpenbaringen 3

Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.

Det er hva jeg opplever når jeg leser Ordet. Tusen takk!! Åh måtte flere oppleve velsignelsen og styrken det er å sitter ved Jesu føtter og lese Ordet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar