onsdag 30. august 2023

Jesus kan gjøre uendelig mye mer enn vi har sett til nå!

 Mark 6 åpner slik

1Siden gikk han derfra og kom til sitt hjemsted, og disiplene fulgte ham. 2Da sabbaten kom, begynte han å lære i synagogen. Alle som hørte ham, var helt overveldet og sa: «Hvor har han dette fra? Hva er det for en visdom han har fått? Og slike mektige gjerninger som han gjør! 

Når jeg først leste dette, tenkte jeg at de var positivt overrasket. Som i beundring liksom, men så leser vi videre;

3Er ikke dette tømmermannen, sønn av Maria, bror til Jakob, Joses, Judas og Simon? Og har vi ikke søstrene hans blant oss?» Og de ble forarget og avviste ham. Matt 13,55+ 

Til og med Jesus var forundret over deres reaksjon, selv om Han også husket at profeter hadde opplevd det samme tidligere.

4Men Jesus sa til dem: «En profet blir ikke foraktet noe annet sted enn på sitt hjemsted, blant slektninger og i sitt hjem.» Joh 4,44 5Han kunne ikke gjøre noen mektig gjerning der, han bare la hendene på noen få syke og helbredet dem.

Tenk hva de mistet ved å være så kritiske...
Jeg begynte å reflektere litt over mitt eget liv og min situasjon her og nå. Hvor åpen er jeg for Jesus og det Han kan gjøre for meg? Jeg smiler og tenker at jeg lengter etter og ber om hjelp til å bli mer og mer åpen. Samtidig som jeg innser at jeg ofte baserer min tro på tidligere erfaringer. Som disse menneskene gjorde - de så på hva de hadde erfart. Jesus som den vanlige mann i gata, ikke så helt forskjellig fra alle andre. Om de bare hadde visst!

Det er jo nettopp det jeg prøver å tenke på når jeg ber om å være åpen for Ham. Jeg vet at Han kan gjøre så mye mer enn det jeg har sett til nå. 

Ef.3;20 sier

20 Han som virker i oss med sin kraft, og kan gjøre uendelig mye mer enn alt det vi ber om og forstår, 21 ham være ære i menigheten og i Kristus Jesus gjennom alle slekter og i alle evigheter! Amen.

Takk Jesus! Takk for mine erfaringer som vokser, takk for troen og håpet. Og fremfor alt; takk for at jeg er frelst av nåde. Åh Jesus, måtte mitt liv i Deg også vokse seg sterkere. Så Du kan bli mer synlig i meg. Måtte min frimodighet vokse, så jeg kan ta et steg til. 

Minner meg om lovsangen "Der du går skal din vei åpens for deg, steg for steg" Takk at Du er med hele veien Herre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar