mandag 28. august 2023

Hva er jeg villig til å gi?

 Matt 26 forteller om en kvinne som ga Jesus en stor gave. Så stor at de andre reagerte på det.

7da kom en kvinne til ham med en alabastkrukke full av kostbar salve. Den helte hun ut over hans hode mens han lå til bords. 8Men da disiplene så det, ble de harme og sa: Hva skal denne sløsingen tjene til? 9Salven kunne jo vært solgt for mange penger og gitt til de fattige. 10Men da Jesus merket det, sa han til dem: Hvorfor gjør dere det vanskelig for kvinnen? Det er en god gjerning hun har gjort mot meg! 11De fattige har dere alltid hos dere, men meg har dere ikke alltid. 5Mos 15:11. 12For da hun helte denne salven ut over mitt legeme, gjorde hun meg i stand til min gravferd. Joh 19:40. 13Sannelig sier jeg dere: Hvor som helst i hele verden dette evangeliet blir forkynt, skal også det hun gjorde, fortelles til minne om henne.

Hun kunne fått mye penger for den. Den var tydeligvis svært verdifull. Det var noe hun var mer enn villig til å velsigne Jesus med. 

Det ble en tankevekker for meg i dag, og en grunn til å reflektere litt over hva jeg selv er villig til å gi. 
Av penger, tid og tjeneste. 

Jeg minnes også sangen jeg tok med i går... "Det var en som var villig å dø i mitt sted" Det er også noe å ta med i denne refleksjonen. 

I samme kapittel blir Jesus tatt til fange, og en av disiplene prøver å forsvare Ham med sverd. Men Jesus stopper ham og sier;

53Eller tror du ikke jeg kunne be min Far, og så ville han nå sende meg mer enn tolv legioner engler? 54Men hvordan skulle da Skriftene bli oppfylt, at så må skje? 

Han hadde nettopp vært igjennom sin tøffeste bønnekamp i Getsemane. Det lå virkelig tungt på Ham - likevel var Han villig til å gjennomføre det for vår skyld! 

Så hva er jeg villig til å gi..? Nå er det behov overalt. Og jeg kan jo ikke si ja til alt. Men takk Jesus, at Du også her er min veileder. Jeg ber om hjelp til å velge rett, og ikke minst SE hvor Du vil ha meg. Takk for at Du kan bruke meg, og lede meg der jeg allerede er også. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar