tirsdag 8. august 2023

Ingen fordømmelse

 I går åpnet jeg med historien om kvinnen som hadde kjempet med blødende sykdom i 12 år. Hun hadde brukt alt hun eide på hjelp som ikke funket. Men hos Jesus fikk hun hjelp, av bare nåde. 

Men om det var gratis, så skal jeg si det kostet henne likevel - dette møte. For hun var ikke velkommen overhodet i folkemengder. De mente hun var uren, og at de selv ble urene bare hun kom borti dem. Hun visste at Jesus var hennes eneste håp - men hun visste også at alle ville dømme henne, dersom hun ble oppdaget. Så da Jesus kjente kraften gå ut fra seg, og spør "Hvem rørte ved meg?" var hennes reaksjon dette;

33Kvinnen skalv av frykt, for hun visste hva som var skjedd med henne, og hun kom og falt ned for ham og fortalte ham alt som det var. 

Jeg er tror hun forventet sinne og fordømmelse. For det var hva hun var vant til... Men Jesus er en helt annen - halleluja!

34Da sa han til henne: «Datter, din tro har frelst deg. Gå bort med fred; du skal være fri for din plage.»

Jeg ser rett og slett for meg at først ble hennes kropp helbredet, og i dette øyeblikket med Jesus, ble hele hennes sjel også helbredet. Hun som var utstøtt av både familie og samfunn, ble kalt datter! Hun ble ikke dømt, hun ble velsignet.

Hvordan har du det i dag? Trenger også du og røre ved Ham? Har du fått smake Hans velsignelse, eller er du redd for Hans dom?

Jesus lengter etter deg. Lengter etter å både frelse og gi legedom til kropp og sjel. 
Jesus kan selvsagt peke på noe i livet vi trenger å vende oss om fra, men da vil Han også vise oss en bedre vei. Det er ingen fordømmelse for den som er i Jesus Kristus (Rom 8) for når vi er i Ham, vil Han vise oss den rette vei.
Tenker også på det vi leser i Jakobs brev
"Dersom noen av dere mangler visdom, skal han be til Gud, og han skal få; for Gud gir til alle, villig og uten bebreidelser"

Jeg tenker igjen på hvor redd kvinnen var da Jesus stoppet og lurte på hvem som rørte ved Ham. Hun var så redd - men i møte med Jesus kan vi si det akkurat som det er.

Åh Herre, hjelp meg å ta imot Dine råd og din veiledning når Du peker på noe i mitt liv. For Du vil alltid det beste for meg. Takk at Du alltid vil møte meg med kjærlighet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar