torsdag 10. august 2023

Frelsens hjelm

Salme 140 er en bønn om å bli bevart fra onde mennesker. Og det er faktisk en viktig bønn. For vi påvirkes daglig av det som skjer rundt oss - både på godt og vondt. 

2Fri meg fra onde mennesker, Herre,
vern meg mot menn som gjør vold!
3De har onde tanker i hjertet
og egger daglig til strid.
4De har kvasse tunger likesom slanger,
under leppene har de ormegift.Sela64,4; Rom 3,13
5Vokt meg, Herre, for nidingens hånd,
vern meg mot menn som gjør vold,
og som gjerne vil få meg til å snuble!
6Stolte legger de snarer for meg;
ved veikanten spenner de tau som garn
og setter feller for meg.Sela57,7; 142,4
7Jeg sier til Herren: Du er min Gud,
lytt til min inderlige bønn! 31,15
8Herre Gud, min sterke frelser,
du verner mitt hode på stridens dag.

"Ta på frelsens hjelm" skriver Paulus i Ef.6 Guds beskyttelse for tanker og sinn
Og jeg tenker på Filip 4;7 som sier
"Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus Jesus."
Jeg tenker på bønnen David ba i salme 139
" 23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,
        prøv meg og kjenn mine tanker.
   
 24 Se om jeg er på den onde vei,
        og led meg på evighetens vei"

For en tid tilbake hørte jeg en utfordring til å daglig lese Guds Ord - nettopp fordi vi hele tiden "blir marinert" i ord fra verden rundt oss. Vi påvirkes hele tiden - derfor er det så viktig at vi holder oss nær til Gud og lar oss påvirke av Ham. En viktig motvekt til det vi møter. Men også - som vi ha lest i dag - frelse og beskyttelse.

Jeg ber for dagen i dag. Takk for blodets rensende kraft. Blodets helbredende kraft. Blodets beskyttende kraft. Blodets næring. Jesus - takk for livet jeg har i Deg, på grunn av blodet Du ofret for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar