søndag 16. juli 2023

Takk for frelsens gave!

 I dag startet jeg med profeten Hosea. Jeg måtte stoppe litt opp ved dette verset;


7 Men over Judas hus vil jeg miskunne meg. Jeg vil frelse dem ved Herren deres Gud. Jeg vil ikke frelse dem ved bue eller sverd eller krig, ved hester eller ryttere.

Jeg tenkte på tiden da Jesus var her på jorda, og mange fra Israel ventet på at Messias skulle fri dem fra romerne. Men det var ikke den type frelse Gud hadde i tankene. Han hadde noe som var så mye større, noe som sikkert var vanskelig å fatte. Men hele gamle testamentet peker likevel mott dette at Jesus ER Guds lam. GUDS lam!

Det er virkelig stort! Gjennom hele gamle testamentet var det israelittene som bar fram lam som offer for sine synder. Men det holdt ikke lenge, og de måtte stadig gjenta dette. 

Heb 10 sier;

11 Alle prester står daglig og gjør tjeneste og bærer gang på gang fram de samme ofrene, som aldri kan ta bort synder. 12 Men Jesus har for alltid båret fram et eneste offer for synder og satt seg ved Guds høyre hånd. 13 Nå venter han bare på at hans fiender skal bli lagt som skammel for føttene hans. 14 For ved en eneste offergave har han for alltid gjort dem som helliges, fullkomne. 15 Også Den hellige ånd vitner for oss om dette. For først sier han:
          
   
 16  Dette er pakten jeg vil slutte med dem
           i dager som kommer, sier Herren:
           Jeg vil legge mine lovbud i deres hjerte
           og skrive dem i deres sinn.
17 Og så:
           Jeg vil ikke lenger huske
           syndene deres og all deres urett.
18 Men der det er tilgivelse for syndene, trengs det ikke lenger noe offer for synd.


Jesus, i dag vil jeg takke for frelsens gave! Også ber jeg for dem som ennå ikke har tatt i mot den. Du lengter etter dem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar