mandag 17. juli 2023

Kan du se Guds godhet?

 I dag ble det litt sånn ... absurd start på min stille stund. Jeg hadde på lovsang som lød "Din godhet og miskunnhet skal følge meg" 
Men dagens Ord handlet om straff og dom. Jeg måtte skru ned musikken og undre litt. Hva handlet dette om? V.7 og 8 forklarer en del;

Da skal hun si: Jeg vil vende tilbake til min første mann. For den gang hadde jeg det bedre enn nå. 8Hun skjønte ikke at det var jeg som ga henne kornet og mosten og oljen, og at det var jeg som ga henne sølv og gull i mengdevis - som de brukte til Ba’al. 

Så kunne sangen likevel bare runget - for det er faktisk Guds vilje. Selv her, hvor profeten roper ut både dom og straff... så er Guds lengsel at de skal innse hvor det er best å være. Hvem som er den eneste levende Gud som virkelig KAN utrette noe.

Kapitlets siste del formidler mer av denne lengselen. Den har til og med fått overskriften "Herren elsker sitt troløse folk"

15 og så snart hun kommer derfra (vender om) vil jeg gi henne vingårdene tilbake og gjøre Akors dal til en håpets dør for henne. 

Jeg fikk lyst til å avslutte med salme 23 som min takkebønn. For også når vi leser om Guds vrede og straff i gamle testamentet, så handler det om hva Gud lengter etter. Et hellig og renset folk som Han kan øse sin velsignelse over. Om vi bare vender om til Ham.

En salme av David.
           Herren er min hyrde,
          jeg mangler ikke noe.
   
  2 Han lar meg ligge i grønne enger,
          han leder meg til vann der jeg finner hvile.
   
  3 Han gir meg nytt liv.
          Han fører meg på rettferdighets stier
          for sitt navns skyld.
   
  4 Om jeg enn skulle vandre i dødsskyggens dal,
          frykter jeg ikke noe ondt.
          For du er med meg.
          Din kjepp og din stav,
          de trøster meg.
   
  5 Du dekker bord for meg
          like foran mine fiender.
          Du salver mitt hode med olje.
          Mitt beger renner over.
   
  6 Bare godhet og miskunn
          skal følge meg alle mine dager,
          og jeg skal bo i Herrens hus
          gjennom alle tider.


Esek 16:19.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar