onsdag 12. juli 2023

Jesus lever!

 I Luk 24 er disse kvinnene på vei til graven og oppdager at Jesus ikke er der. To engler forteller dem at Jesus lever. Dette vil de dele med disiplene;

Det var Maria Magdalena, Johanna og Maria, Jakobs mor, som sammen med de andre kvinnene fortalte dette til apostlene. 11Men de mente det hele var løst snakk, og trodde dem ikke. 12Peter sto likevel opp og løp til graven, og da han bøyde seg inn i den, så han ikke annet enn linklærne. Så gikk han hjem, fylt av undring over det som hadde hendt.

De trodde det var løst snakk. Jeg antar at Peter også trodde det. Likevel bestemmer han seg for å sjekke. For OM det skulle være sant, vil han ikke gå glipp av det. Han savnet og lengtet etter sin Mester. 
Nå fant han ikke svar, men det han fant var nok til at han ble fylt med undring. 


Samme kapitlet forteller om Emausvandrerne. De sørget over budskapet de hadde hørt om at Jesus var død - de som virkelig hadde lengtet og trodd på at Jesus skulle være dem som reddet dem. De møtte Jesus, uten å kjenne Ham igjen;

Da sa han til dem: «Så uforstandige dere er, og så trege til å tro alt det profetene har sagt! 26Måtte ikke Messias lide dette og så gå inn til sin herlighet?» 275 Mos 18,15; Sal 22; Jes 53; Apg 17,3; 1 Pet 1,11 Og han begynte å utlegge for dem det som står om ham i alle skriftene, helt fra Moses av og hos alle profetene.

28De nærmet seg nå den landsbyen de skulle til, og han lot som han ville dra videre. 29Men de ba ham inntrengende: «Bli hos oss! Det lir mot kveld, og dagen heller.» Da gikk han med inn og ble hos dem. 3022,1924,30 takkebønnen >22,17. Og mens han satt til bords med dem, tok han brødet, ba takkebønnen, brøt det og ga dem. 31Da ble øynene deres åpnet, så de kjente ham igjen. Men han ble usynlig for dem. 32De sa til hverandre: «Brant ikke hjertet i oss da han talte til oss på veien og åpnet skriftene for oss?»

For en åpenbaring. Jeg pleier også å si at de var så heldige å oppleve verdens beste bibeltime, der Jesus selv utla skriftene for dem. Denne undervisningen skulle jeg gjerne hørt på!
Nå er jeg takknemlig da, for at vi har Ordet. Og for Den Hellige Ånd som åpenbarer det for oss.

Kapitlet forteller videre at disse vandrerne straks reiste tilbake til Jerusalem og fant de 11 disiplene. De fortalte dem alt de hadde opplevd, og at Jesus levde - og mens de forteller dem dette, kommer Jesus midt i blant dem. Sterkt!

Også de fikk ny undervisning og åpenbaring, og et oppdrag ikke minst;
 Så sa han til dem: «Det var dette jeg talte om da jeg ennå var sammen med dere og sa at alt måtte oppfylles som står skrevet om meg i Moseloven, hos profetene og i Salmene.» 45Da åpnet han deres forstand så de kunne forstå skriftene, 46Jes 53; Hos 6,2; Matt 12,40; 16,21+24,46 tredje dag >9,22. og han sa til dem: «Slik står det skrevet: Messias skal lide og stå opp fra de døde tredje dag, 47Apg 1,8; 2,38+ og i hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag; dere skal begynne i Jerusalem. 48Matt 28,19; Joh 15,27; Apg 1,8; 2,32; 3,15; 5,32; 10,39 Dere er vitner om dette. 49Joh 14,16; 15,26; 16,7; Apg 1,4f; 2,1ff Og se, jeg sender over dere det som min Far har lovet. Men dere skal bli i byen til dere blir utrustet med kraft fra det høye.»

Kjenner jeg er så takknemlig for fellesskapet, for muligheten til å dele og oppmuntre hverandre. Jeg ber for menigheten - både lokalt og rundt om i Norge. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar