søndag 30. juli 2023

Evig varer Hans miskunn

 Dagens salme (136) gjorde meg virkelig godt. Den starter slik;

1 106,1+ Pris Herren, for han er god, evig varer hans miskunn.
2 5 Mos 10,17 Pris ham som er Gud over alle guder, evig varer hans miskunn.
3Pris ham som er Herre over alle herrer, evig varer hans miskunn.
4 86,10 Han alene gjør store under, evig varer hans miskunn.
5Han skapte himmelen med forstand, evig varer hans miskunn.
6 24,2+ Han bredte jorden ut over vannet, evig varer hans miskunn.
7 1 Mos 1,14ff Han skapte de store lysene, evig varer hans miskunn,
8solen til å herske over dagen, evig varer hans miskunn,
9månen og stjernene til å herske over natten, evig varer hans miskunn.

Salmen fortsetter med å fortelle deler av Israels historie - og for hver eneste setning legges det til "Evig varer Hans miskunn" Det er hovedbudskapet gjennom hele historien. 

Tenk at slik er det også gjennom hele din og min historie; "Evig varer Hans miskunn" Dager med glede og dager med sorg "Evig varer Hans miskunn"

Klagesangen 3 har også dette med, midt i alle sine klager og sorger;
21 Men én ting legger jeg meg på sinne,
        derfor har jeg håp:
   
 22 Herrens miskunn er ikke forbi,
        hans barmhjertighet tar ikke slutt.
   
 23 Den er ny hver morgen,
        stor er din trofasthet.
   
 24 Jeg sier: Herren er min lodd,
        derfor står mitt håp til ham.
   
 25 Herren er god mot dem
        som venter på ham og søker ham.
   
 26 Det er godt å være stille
        og vente på hjelp fra Herren.

Jeg er så takknemlig for Din trofasthet, Din miskunn. Så takknemlig for at Du er hos meg - også når jeg ikke kan se eller kjenne det. For Du er her for Ditt navns skyld. For å holde Ditt løfte. 
Takk for Din nåde, for frelsen i JESUS.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar