lørdag 18. mars 2023

Ved Jesu føtter

 Det er lørdag. Shabbat Shalom. Jeg skriver det med et smil, for jeg kan absolutt ikke påstå at jeg holder den. Men jeg har blitt glad i lørdagene, for det er gjerne den dagen jeg har god tid. Denne dagen er det godt å bruke litt ekstra tid i min morgentid med Ord og bønn.

Til hjelpemiddel (for jeg er nok lage sånn at jeg trenger det..) bruker jeg tabernakelbønnen. Det er en bloggpost jeg har laget etter råd og tips fra andre. Og det har virkelig vært et godt redskap for meg også.

Det var fra denne bønnen jeg stoppet opp for et vers i dag;

Fil.4;7-8 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus. Alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros, legg vinn på det! 

Det er en grunn til at jeg stoppet opp ved dette verset i dag. For tankene mine var ikke opptatt av alt dette som Paulus oppfordret til. Det var i stedet fylt av tanker om alt jeg ikke hadde fått til i løpet av uka. Og alt som ikke funket her og nå. Alt jeg ikke var bra på... alt jeg trengte hjelp til. Nå tenkte jeg også på at Gud er stor og mektig :-) men når det kom til meg... 

Det er fort gjort å glemme at jeg er elsket. Du er elsket. Og at Han lengter etter å forme oss og hjelpe oss nettopp fordi det ikke er så lett. 
Så Jesus, her her jeg igjen. Du som er mitt lys! Mitt håp og min frelser. Takk at jeg igjen kan få hvile I DEG. 

Videre i denne tabernakelbønnen kommer disse versene;

Ord 4; 23 Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer,

               for livet går ut fra det.

Salme 139; 23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte, prøv meg og kjenn mine tanker!

    24 Se om jeg følger avguders vei,

          og led meg på evighetens vei!

(Sal 51;12) Gud, skap i meg et rent hjerte,

          gi meg en ny og stødig ånd!

Jeg tenker nå at det var nettopp dette Jesus gjorde ved å få meg til å stoppe opp ved verset fra Filipenserbrevet. Han svarte på denne bønnen.

Åh Jesus, takk at Du fornyer mitt hjerte og mine tanker. Ikke bare en gang, men hver dag kan jeg søke Deg for dette. Å være i Deg er som å hente næring til livet :-) til mine tanker og sinn.

Herre, la meg bli mer lik Deg;
Gal.5; 22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 ydmykhet og selvbeherskelse.

Jeg må også ta med en annen viktig del fra denne tabernakelbønnen. Navnet Jesus har fått gjennom Jes 9;6-7 Et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Og herredømmet er lagt på Hans skulder. Hans navn skal være Underfull Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far og Fredsfyrste.
Dette navnet - som er JESUS - fryder jeg meg over. I det siste har jeg blitt spesielt glad i navnet "rådgiver" For det er det jeg både trenger, og stadig merker gjennom hverdagen. Når det oppstår noe, merker jeg hvordan Den Hellige Ånd gjør meg oppmerksom på noe. Enten en tanke som bør endres, eller en holdning jeg trenger å vurdere. Og i blant blir jeg overrasket og minnet om gode ting jeg kanskje hadde glemt osv. Gud er god! Han har virkelig ikke etterlatt oss farløse - Han er med oss. Ett av navnene til Jesus er faktisk "Gud med oss" :-)

Tror jeg skal avslutte bloggposten min her i dag, mens jeg fortsetter videre alene. Også kan jo du fortsette der du er. Ønsker deg en velsigna dag, sammen med "Gud MED oss"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar