tirsdag 17. januar 2023

Herre, jeg søker DEG! Takk at Du viser meg vei.

 Bare overskriften i Jes 59 fikk meg til å starte å reflektere i dag

Folkets synder skiller dem fra Herrens velsignelser
1Se, Herrens hånd er ikke for kort til å frelse, og hans øre er ikke tunghørt så han ikke kan høre. 50:2. 65:24. 4Mos 11:23. 2Men deres misgjerninger skiller mellom dere og deres Gud, og deres synder har skjult hans åsyn for dere, så han ikke hører. 1:15. 57:17. 64:6. Mika 3:4. 3For deres hender er flekket av blod, og deres fingrer av misgjerning. Deres lepper taler løgn, og deres tunge mumler fram svikefulle ord. 1:15. Sal 12:3. Ord 6:16 ff. Esek 22:4. Rom 3:10. 4Det er ingen som spør etter rettferdighet, og ingen som fører rettssak på ærlig vis. De setter sin lit til usannhet og taler løgn, de har unnfanget ulykke og føder elendighet. 
13 Vi er falt fra Herren og har fornektet ham, vi har gått bort fra vår Gud. Vi har talt om undertrykkelse og frafall. Vi har unnfanget løgnens ord i våre hjerter og sagt dem ut. 

Overskriften forteller to ting - folkets valg og Guds lengsel. Hva er mitt valg i dag? Hva hindrer meg? Hvilke ord fyller hjertet mitt..? Og kanskje enda viktigere; hvilke ord sier jeg høyt? Ord har kraft - dessverre både gode og dårlige. Måtte jeg velge det gode!

Alt er av nåde hører vi - og det er sant! Likevel er det viktig å ransake seg selv i blant, og ta noen valg. Ikke glemme å søke Han som har lengselen som ble beskrevet i starten "1 Se, Herrens hånd er ikke for kort til å frelse, og hans øre er ikke tunghørt så han ikke kan høre"

Jeg fikk lyst til å avslutte med den del av min "tabernakelbønn" der jeg bl.a ber for HELE meg. Syntes det passer her hvor jeg reflekterer over hva som kan hindre meg i å motta fra Gud. Jeg ber for;

Mitt sinn;
Fil.4;7-8 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus. Alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros, legg vinn på det! 

Mine ører
Joh 10; 5 Men en fremmed følger de ikke. De flykter fra ham fordi de ikke kjenner den fremmedes stemme.» 
Jes 50; Morgen etter morgen vekker han mitt øre så jeg kan høre på disiplers vis.
Åp 3;  6 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!

Mine øyne
Salme 101; 3 Ondskap vil jeg ikke ha for øye, urett hater jeg,
          slikt holder jeg meg borte fra.
Ef.1;18; Må han gi dere lys til hjertets øyne, så dere får innsikt 

Min munn
Ord 17; 20 Et falskt hjerte finner ikke det gode,
          en svikefull tunge fører i ulykke.
Jes 50; 4 Herren Gud har gitt meg disiplers tunge
 så jeg kan styrke den trette med et ord.

Mine hender og føtter
Salme 144; Velsignet er Herren, min klippe,
                    han som lærer opp hendene mine
Salme 18; 33 den Gud som kler meg i styrke og gjør min ferd hel.
    34 Han gir meg føtter som en hind og lar meg stå på høydene.
Ef.6; 15 stå klar med fredens evangelium som sko på føttene. 

Mitt hjerte 
Ord 4; 23 Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer,
               for livet går ut fra det.
Salme 139; 23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,
          prøv meg og kjenn mine tanker!
    24 Se om jeg følger avguders vei,
          og led meg på evighetens vei!
(Sal 51;12) Gud, skap i meg et rent hjerte,
          gi meg en ny og stødig ånd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar