søndag 27. november 2022

Høstens Herre, vi ber!

 Det er et trist kapittel i dag, Jesaja 22

3 Dine høvdinger har alle sammen flyktet bort, uten bue er de fanget. Alle som fantes i deg, er fanget, enda de hadde flyktet langt bort. 4Derfor sier jeg: Se bort fra meg! Jeg må gråte bittert. Treng ikke inn på meg for å trøste meg over mitt folks undergang! 

11 Dere graver en grav mellom begge murene for vannet fra den gamle dammen. Men dere ser ikke opp til ham som gjorde dette. Ham som uttenkte det for lang tid siden, ser dere ikke. 

Profeten gråter over det som hender - det troløse folket møter sin dom...
Det gjør vondt å tenke på all ondskap som råder, all lidelse som mange mennesker har møtt og kommer til å møte..

Kjære Gud, jeg tenker bl.a på Ukraina, hvilken smerte og lidelse de går igjennom nå pga menneskers ondskap. Jeg er glad for at Du en dag skal gjøre slutt på det hele. En dag skal bare godhet råde, det håpet vil jeg holde fast ved! I blant kan jeg kan jeg stemme i åpenbaringen som sier "Ja kom Herre, kom snart!" Men så tenker jeg på alle mine som enda ikke tror, og er glad for at det fremdeles er nådens tid!

Det som er godt midt oppi alt det vonde, er at Gud aldri gir opp. 2.Krøn 16;9 sier "For Herrens øyne farer over hele jorden for kraftig å støtte dem som er helt med ham i sitt hjerte." Og gjennom alle tider har Han funnet noen som står fram som brobygger til Guds rike. Også i dagens kapittel fortelles det om en slik mann;

19 Jeg vil støte deg bort fra din post, og fra din plass skal en kaste deg ned. 20 På den dagen vil jeg kalle min tjener Eljakim, Hilkias sønn, 21 jeg vil kle ham i din kappe og binde ditt belte om ham og gi din makt i hans hånd. Han skal være en far for Jerusalems innbyggere og for Judas hus. 

En bønn jeg ofte har sitert her, er den Jesus oppfordret oss til å be i Matt 9;38

Be derfor høstens herre at han vil drive arbeidere ut til sin høst! Vi trenger det, mer enn noen gang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar