fredag 25. november 2022

Guddommelig natur - I HAM

2.Peter 1 åpner med denne hilsen;

1 Simon Peter, Jesu Kristi tjener og apostel - til dem som har fått den samme dyrebare troen som vi ved vår Gud og frelser Jesu Kristi rettferdighet 2 Nåde og fred bli dere til del i rikt mål gjennom kunnskapen om Gud og Jesus, vår Herre.

Jeg la merke til beskrivelsen av troen; "dyrebar" og jeg kjenner hjertet stemme i en lovsang :-) Jeg er så takknemlig for troen! JA, den er dyrebar!

Peter forsetter med formaning som minner om åndens frukt. Men først deler han det viktigste, at der er I HAM vi har alt dette;

3 Ettersom Hans guddommelige makt har gitt oss alt som tjener til liv og gudsfrykt, ved kunnskapen om Ham som har kalt oss ved sin egen herlighet og kraft, 4 og gjennom dette har gitt oss de største og mest dyrebare løfter, for at dere ved dem skulle få del i guddommelig natur

at deres tro viser seg i rett liv, og i det rette liv kunnskap, 6 og i kunnskapen selvbeherskelse, og i selvbeherskelsen utholdenhet, og i utholdenheten gudsfrykt, 7 og i gudsfrykten broderkjærlighet, og i broderkjærligheten kjærlighet til alle. 8 For når disse tingene finnes hos dere og får vokse, viser de at dere ikke er uvirksomme eller ufruktbare i kunnskapen om vår Herre Jesus Kristus.

Tenk at det er et løfte, at Han vil gi oss guddommelig natur! Åh Herre, hjelp meg både å se og å ta imot dette. Jeg trøster meg med 2.Kor 4;16 som sier

16 Derfor mister vi ikke motet. Og selv om vårt ytre menneske går til grunne, så fornyes vårt indre dag for dag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar