mandag 14. november 2022

Et valg

 Det var nok et sterkt kapittel fra Jesaja i dag, Jes 11. Jeg ser for meg hvordan profeten roper ut dette budskapet, med tårer i øynene og kjærlighet i hjertet. Jeg velger å sitere hele kapitlet i dag, med de sterke overskriftene som denne oversettelsen har valgt;

Messias skal spire fram av Guds folks nedhugde tre

1 Men en kvist skal skyte fram av Isais stubb, og et skudd fra hans røtter skal bære frukt. 2 Og Herrens Ånd skal hvile over ham - visdoms og forstands Ånd, råds og styrkes Ånd, den Ånd som gir kunnskap om Herren og frykt for ham. 3 Han skal ha sitt velbehag i frykten for Herren. Han skal ikke dømme etter det hans øyne ser, og ikke skifte rett etter det hans ører hører, 4 men han skal dømme de små i samfunnet med rettferdighet og skifte rett med rettvishet for de nedbøyde på jorden. Han skal slå jorden med sin munns ris og drepe den ugudelige med pust fra sine lepper.

Jeg innrømmer at akkurat dette gjør vondt å lese.. Men jeg tror ikke bare på en hellig Gud som ikke tåler ondskap. Jeg tror også på en Gud som nettopp i JESUS har rakt sin hånd fram for alle som vil. En åpen mulighet til å velge på nytt. For det er et valg.

 5 Rettferdighet skal være beltet han har om livet, og trofasthet beltet om hans hofter. 6 Da skal ulven bo sammen med lammet, og leoparden legge seg hos kjeet. Kalven og den unge løven og gjøfeet skal holde seg sammen, og en liten gutt skal gjete dem. 7 Ku og bjørn skal beite sammen, og deres unger legger seg ned sammen. Løven skal ete halm som oksen. 8 Diebarnet skal leke ved hoggormens hule, og det avvente barn skal rekke sin hånd ut over basiliskens hull. 9 Ingen skal gjøre noe ondt og ingen ødelegge noe på hele mitt hellige berg. For jorden er full av Herrens kunnskap, likesom vannet dekker havets bunn.

Messias og hans rike

10 På den tiden skal hedningefolkene søke til Isais rot, som står som et banner for folkeslag. Og hans bolig skal være herlighet. 

11 På den tiden skal Herren enda en gang rekke ut sin hånd for å vinne tilbake resten av sitt folk, de som blir berget fra Assyria og Egypt og Patros og Etiopia og Elam og Sinear og Hamat og havets øyer. 12 Han skal løfte et banner for folkene, han skal samle de fordrevne av Israel og sanke de spredte av Juda fra jordens fire hjørner. 13 Da skal Efra’ims misunnelse vike, og de som overfaller Juda, skal bli utryddet. Efra’im skal ikke misunne Juda og Juda ikke overfalle Efra’im. 14 De skal slå ned på filistrenes skulder mot vest. Sammen skal de plyndre Østens barn. På Edom og Moab skal de legge hånd, og Ammons barn skal lyde dem. 15 Herren skal slå havbukten ved Egypt med bann og svinge sin hånd over elven med sin sterke storm. Han skal kløve den til sju bekker, så en kan gå over den med sko. 16 Det skal være en ryddet vei for resten av hans folk, de som blir reddet fra Assyria, likesom det var for Israel den dagen de dro opp fra landet Egypt. 

Også her kom begge deler fram - frelse og dom.. (v.14) For i Guds rike er, som beskrevet her, bare godhet og renhet. Ikke noe ondt får komme inn der. JESUS har åpnet veien inn - valget er vårt.

Herre, i dag ber jeg for de som trenger å ta dette valget. Jeg tror faktisk mange tenker på det, men bare skyver det fra seg. Eller kanskje ikke helt vet hvordan de skal ta imot det? Derfor ber jeg også at Du høstens Herre, skal drive ut arbeidere for Ditt rike. 
Forme meg Du Herre, så jeg kan bli et enda bedre redskap for Deg!

Jeg må ta med meg Jes 12 også. Den viser nettopp det jeg prøvde å si litt om - at Gud er hellig, og intet ondt kan komme inn i Hans rike. 
Men Han vet også at vi strever. Han tåler ikke synd og ondskap, men Han har en frelsesplan i JESUS

Lovsangen i Messias’ dager

1 På den dagen skal du si: Jeg takker deg, Herre! For du var vred på meg, men din vrede hørte opp, og du trøstet meg. 2 Se, Gud er min frelse! Jeg er trygg og frykter ikke. For Herren Herren er min styrke og lovsang. Han ble meg til frelse. 3 Dere skal øse vann med glede av frelsens kilder. 4 Og dere skal si på den dagen: Takk Herren! Påkall hans navn! Kunngjør hans gjerninger blant folkene, forkynn at hans navn er opphøyet! 

5 Syng Herrens pris, for herlige ting har han gjort! La hele jorden få vite det! 6 Rop høyt og juble, dere som bor på Sion! Stor er Israels Hellige midt iblant dere!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar