onsdag 14. september 2022

Visdomsord

 I Ord 12 fortsetter Salomo og fortelle om hva ord gjør med oss. 

13Svikefulle ord blir en felle for den onde,
den rettferdige slipper ut av nøden.
14En mann nyter godt av det munnen bærer fram,
et menneske får igjen for det det har gjort. Sal 62,13; Ordsp 13,2; 18,20; Matt 16,27
15Dåren holder sin vei for den rette,
men vis er den som hører på råd. 18,2
16Når dåren er arg, blir det kjent på dagen,
klok er den som tier når han krenkes. 14,29+
17Den som sier sannheten, taler rett,
falske vitner farer med svik. 6,19; 14,25
18Tankeløs tale stikker som sverd,
men vismenn har legedom på tungen. 15,4
19Den som taler sant, blir stående for alltid,
men løgneren bare en liten stund.
20De som pønsker på ondt, har svik i hjertet,
glede får de som råder til fred.
22Herren avskyr den
som har løgn på leppene,
men viser godvilje mot dem
som farer ærlig fram.
23En klok mann skjuler det han vet,
den tåpelige roper ut sin dumhet.
25Bekymring gjør mannen tung om hjertet,
men gode ord gjør ham glad.

Vi har et uttrykk som sier det er lurt å veie sine ord. Vil si det er i tråd med Salomos budskap :-) Paulus ber oss om å ta hver tanke til fange - for det er jo her det starter, i tankene, før de blir til ord. Og Jakob sammenligner tungen med det lille roret som styrer det store skipet. 

Det er ikke lenge siden jeg skrev om samme tema - men siden Salomo tar det opp flere ganger, så er det verdt å mimre litt ekstra over det. 

Jeg kom på et bibelvers jeg har sitert i flere bønner, og det blir min bønn også i dag. 
4 Herren min Gud har gitt meg
        en disippels tunge,
        så jeg med mitt ord kan styrke den trette.
        Hver morgen vekker han mitt øre,
        så jeg kan høre på disiplers vis.
     5 Herren min Gud har åpnet mitt øre.
Det er min bønn Herre, at du hver dag gir meg en disippels tunge - så jeg styrker andre og ikke har en tunge som ødelegger... Rens meg Herre, og minn meg på det når jeg ramler i fella og gjør det som er vondt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar