lørdag 17. september 2022

Takknemlighet

Jeg henger litt etter i dag... Jeg har egentlig som livsmotto og starte dagen med Ord og bønn. Jeg har erfart at det ligger velsignelse i det. Og Jesus sa jo også i Matt 6;33 "Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg"

Men i dag innrømmer jeg at jeg lot meg forstyrre av både det ene og det andre. Jeg startet flere gagner på Ordet, men ble avbrutt av alt mulig. Både av gjøremål, av pling fra nettet, av tanker om både det ene og det andre.
Det er litt vanskelig å finne roen i dag. Har du det sånn innimellom?

Jeg har en avtale snart... så hvor finner jeg roen i dag tro?

Midt i min uro ble jeg nå minnet om salme 42;6

6 Hvorfor er du full av uro, min sjel, hvorfor stormer det i meg? Vent på Gud! For enda en gang skal jeg takke ham, min frelser og min Gud.

Nydelig! Det tar jeg vare på i dag! 

Ord 15 er dagens bibeltekst. Og det første mine øyne falt på, var v.3;

Herrens øyne når alle steder, 
de våker over onde og gode. 

Så godt å tenke på at det ikke er noe som helst som Gud ikke vet om. Og har våker over ALLE :-) Ikke bare av fortid og nåtid, men også om framtid. Gud er STOR!

Videre leser jeg;

15For den arme er dagene onde,
men den som er gladlynt, har stadig fest.
16Å eie lite og frykte Herren
er bedre enn å ha stor rikdom og uro. 16,8
17En grønnsakrett med kjærlighet
er bedre enn oksestek med hat.

Først så sier han at for den arme er dagene onde - men samtidig sier han i v.15 at lykke heller ikke er stor rikdom. 
Jeg tror nøkkelordet er takknemlighet. Det å kunne glede meg over småting og fryde meg over det jeg har. Og hvile i at Gud tar seg av meg. Ja, det gir fest :-)

Siste råd ut i dagens kapittel er også viktig;

    33  Frykten for Herren maner til visdom,
forut for ære går ydmykhet.

Herre, jeg takker for en nydelig dag. Sola skinner og jeg skal møte min søster for skogtur. Beste sted å være, og nyte både felleskap og Ditt vakre skaperverk Herre. Jeg lovsynger Deg. Gir Deg ære. Takker for at jeg får være barn av Deg.
Og jeg ber for min familie, Du som er trofast fra slekt til slekt - ja Din trofasthet når til barnebarn!


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar