onsdag 21. september 2022

Flere visdomsord fra kong Salomo

 I dag har jeg kommet fram til Ord 18, og tar fram disse versene;

4En manns ord er som dypt vann,
og visdommens kilde er lik
en bekk som veller fram. 

Jeg vet ikke helt hva Salomo tenkte om det dype vannet... Men når han beskriver visdommen, tenker jeg på hva Jesus sa til kvinnen ved brønnen;
"Det vann jeg vil gi ham, skal bli en kilde i ham med vann som veller fram og gir evig liv."

8Baktalerens ord er som lekre retter,
de synker ned i kroppen. 

Sant dessverre... baktalelse kan faktisk smake godt, men synker som et blylodd i magen. Da vil jeg heller ha Davids motto i hjertet;
"Ondskap vil jeg ikke ha for øye (eller øre), urett hater jeg, slikt holder jeg meg borte fra." Salme 101;3

4Motet holder mannen oppe i sykdom,
men motløshet, hvem kan bære den?

Også en sannhet mange har erfart. Joyce Meyer delte et vitnesbyrd en gang der hun hadde kjempet med selvmedlidenhet. Kanskje ikke helt det samme, men jeg vil si i samme kategori i alle fall. Gud hadde sagt til henne at hun måtte velge mellom styrke og selvmedlidenhet. Hun kunne ikke få begge deler. De passer rett og slett ikke sammen.
Slik er det jo også med motløshet. Når det tar overhånd, hvor skal jeg finne styrken? Jeg kan ikke ha begge deler... 
Når motløsheten kommer, da søker jeg Deg Herre - for jeg tror på at Du kan hjelpe meg å bytte den ut med styrke.

21Tungen har makt over død og liv,
og de som gjerne bruker den, får nyte dens frukt.

Mens vi snakker om motløshet - her er det ekstra viktig å legge merke til v.21 Hva jeg sier til meg selv i slike situasjoner er helt avgjørende! Tungen har makt over liv og død... hva sier jeg til meg selv?

24Det kan gå galt med en mann som har venner,
men det fins venner mer trofaste enn en bror.

Jeg takker Gud for gode venner! Og ber om at jeg selv må være en.
I dag ber jeg for vennene mine :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar