mandag 12. september 2022

Dagens visdom

Salomo fortsetter sine visdomsord i Ord 11;

17 Den som er velvillig, har gagn av det,
den som er hardhjertet, skader seg selv.
18 Den gudløse vinner en lønn som svikter,
den som sår rettferd, får lønn som varer. 
19 Strev etter rettferd bringer liv,
jag etter ondskap fører til døden.

24 Én strør ut og får likevel mer,
en annen er gjerrig og må enda lide nød.
25 Den som sprer velsignelse, trives godt,
den som kvikker opp andre, blir oppkvikket selv. 

27 Den som streber etter det gode,
søker det Herren synes om;
men den som legger vinn på det onde,
han får det over seg selv.
28 Den som stoler på sin rikdom, faller,
de rettferdige er som spirende løv.
30 Rettferdighets frukt er som livets tre

Ordene taler for seg selv. Litt humor hadde kong Salomo også vil jeg si, eller kanskje han sa det i fullt alvor? Jeg vet ikke, men jeg syntes i alle fall at denne sannheten ble litt artig sagt;

22 Som en gullring i et grisetryne
er en vakker kvinne uten vett.

Den som strever etter det gode, søker det Herren syntes om. Det forteller meg også hvem Gud ER. Han som elsker det GODE. 
Så min bønn i dag blir at hjertet mitt skal være opptatt av nettopp dette.

Dagens tekst er også Ef.4 - og den samstemmer jammen med Ordspråkene i dag;

29 Si bare det som er godt, og som tjener til å bygge opp der det trengs, så det kan bli til velsignelse for dem som hører på.
32 Vær gode mot hverandre, og vis medfølelse, så dere tilgir hverandre slik Gud har tilgitt dere i Kristus.

I min bønn avslutter jeg med Rom 12

9 Vis oppriktig kjærlighet, avsky det onde og hold dere til det gode. 10 Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv. 11 Vær ivrige og bli ikke slappe, vær brennende i Ånden, tjen Herren! 12 Vær glade i håpet, tålmodige i trengselen, utholdende i bønnen. 13 Vær med å hjelpe kristne som lider nød, og legg vinn på gjestfrihet. 14 Velsign dem som forfølger dere, velsign, og forbann ikke. 15 Gled dere med de glade og gråt med dem som gråter. 16 Vis enighet, streb ikke etter det som er høyt, men hold dere gjerne til det lave, og vær ikke selvkloke. 17 Gjengjeld ikke ondt med ondt, legg vinn på å gjøre det som er rett for alle mennesker. 18 Hold fred med alle, om det er mulig, så langt det står til dere. 19 Ta ikke hevn, mine venner, men overlat straffen til Gud. For det står skrevet: Straffen hører meg til, jeg skal gjengjelde, sier Herren. 20 Men det står også:

        Er din uvenn sulten, så la ham få mat,

        er han tørst, så la ham få drikke.

        Gjør du det, samler du glødende kull på hans hode.

    21 La deg ikke overvinne av det onde, men overvinn det onde med det gode!

AMEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar