tirsdag 2. august 2022

Vår talsmann

 Jeg leser om Job - en velkjent historien som likevel gjør inntrykk hver gang jeg leser den. Det som traff meg i dag, var Jobs hjertesukk midt i smerten han møter;

19 Se, også nå har jeg mitt vitne i himmelen, i det høye er det en som taler min sak. 20 Min talsmann er min venn. Med gråt ser mitt øye mot Gud, og han taler menneskets sak for Gud, slik en mann ber for sin neste. (Job.16)

1.Joh 2:1 forteller om denne talsmannen;
Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om noen synder, har vi en som taler vår sak hos Faderen, Jesus Kristus, Den Rettferdige. 

Og Rom 8;33 sier
33 Hvem kan anklage dem som Gud har utvalgt? Gud er den som frikjenner, 34 hvem kan da fordømme? Kristus Jesus døde, ja, mer enn det, han stod opp og sitter ved Guds høyre hånd, og han går i forbønn for oss. 

Tenk at Job så ham også, midt i sin fortvilelse. Gud er med oss, uansett hvordan dagen ser ut, eller hva vi måtte havne i.

Jeg tenkte på morgenen i dag at ting kan snu brått slik som Job opplevde. Jeg har det så godt i dag. Nyter turer i skogen og høster inn masse deilig blåbær. Jeg har familien rundt meg, en jobb jeg trives i. Gode venner. Jeg har så mye å takke for. Og jeg vil glede meg i det med stor takknemlighet. Jeg vil også glede meg i at Gud vil være der om dagen skulle bli snudd helt på hodet og ting igjen skulle bli skremmende. Han er med hele veien hjem - til Ham. Det blir min takkebønn i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar