fredag 12. august 2022

Forbilder

 Jeg ble rørt av Jobs mimring i dag, i Job 29. Han sørger dypt og mimrer over det som en gang var. 

'Da skinte hans lampe over mitt hode, da vandret jeg gjennom mørket ved hans lys. Slik hadde jeg det i min modne manndoms dager, da Guds vennskap hvilte over mitt telt (v.3 og 4)

Han hadde Guds vennskap fortsatt, ja til og med Guds lys i mørket - men han så det ikke enda.
Da Job beskrev sitt liv, ble jeg også rørt. Han var virkelig et forbilde for mange. Selv Gud sa jo i starten av boken "Har du sett min tjener Job? Det finnes ingen som ham" Da Job fortalte hvordan han selv var en trøster for andre som hadde det tøft, da blir det enda mer sårt å se hvordan han selv ble "trøstet" 

12For jeg berget armingen som ropte om hjelp, og den farløse som ingen hjelper hadde. 31:17,21. Sal 72:12. 13Den som var sin undergang nær, velsignet meg. Enkens hjerte fikk jeg til å juble. 14Jeg iførte meg rettferdighet som en kledning, rettsinn bar jeg som ytterkappe og lue. 15Øyne var jeg for den blinde, og føtter var jeg for den halte. 16En far var jeg for de fattige, og ukjente folks sak gransket jeg. 31:16 ff. 

Jeg har ofte tenkt at det er en trøst at jeg ikke får som fortjent, men da tenker jeg jo på at jeg har syndet og absolutt kommer til kort... og likevel elsker Han meg og gir meg nåde i JESUS Kristus. 
Men Job fikk heller ikke fortjent... men på en helt annen måte. Han hadde liksom fortjent bedre. Men til og med Job var avhengig av Guds nåde :-)

Jeg vil likevel si at Job med sitt liv var et forbilde. Som Jesus sa "Det du gjør mot en av mine minste - det har du gjort mot Meg" (Matt 25)

I dag vil jeg takke for Ditt vennskap Gud. Det at Du er med meg hver dag. Takk for Ditt lys gjennom mørke dager! Takk at Du lærer meg livet gjennom Ditt Ord. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar