torsdag 11. august 2022

Gud er stor

 I dag leste jeg en velkjent historie i Joh 8 - om kvinnen som ble grepet i hor. Egentlig handler det vel så mye om mennene som kom med henne. Men aller mest handler det om hvem Gud ER. 

1Men Jesus gikk ut til Oljeberget. 2Tidlig om morgenen kom han igjen til templet. Folkemengden samlet seg om ham. Han satte seg og lærte dem. v.20. 7:14. Matt 26:55. Luk 21:37,38. 3De skriftlærde og fariseerne førte da til ham en kvinne som var grepet i ekteskapsbrudd, og de stilte henne fram for ham. 4Og de sa til ham: Mester, denne kvinnen er grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd. 5I loven har Moses påbudt oss at slike kvinner skal steines. Hva sier nå du? 3Mos 20:10. 5Mos 22:22-24. 6Dette sa de for å sette ham på prøve, så de kunne ha noe å anklage ham for. Men Jesus bøyde seg ned og skrev med fingeren på jorden.

De kom for å anklage Ham - selv anklaget han ikke. Men jeg er ganske sikker på at det var Jesus som åpnet deres tanker og sinn, så de så seg selv. Han snudde hele situasjonen.

7Men da de fortsatte å spørre ham, rettet han seg opp og sa til dem: Den av dere som er uten synd, han skal kaste den første steinen på henne! 5Mos 17:7. Matt 7:1. Rom 2:1,22. 8Så bøyde han seg ned igjen, og skrev på jorden. Jer 17:13 9Men da de hørte dette, gikk de bort en etter en, de eldste først. Jesus ble alene tilbake med kvinnen som sto der. 10Da rettet Jesus seg opp og sa til henne: Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt deg? 11Hun sa: Ingen, herre! Og Jesus sa: Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer! 

For noen dager siden skrev jeg om mannen som var plaget av en hel legion demoner. Ingen mennesker og ingen lenker kunne rå med villskapen i ham. En hel legion "brølende løver"... som alle ville ødelegge den stakkars mannen. Men når Jesus kom (i våre øyne bare én mann - men vi vet at Han er Gud :-) da ble de livredde. Den brølende løven visste at Han som har all makt stod foran dem.

Jeg syntes det var så fantastisk å tenke på disse to historiene sammen. Vår Gud er STOR. Han har både makt, styrke og nåde og kjærlighet. 

Herre, i dag vil jeg takke Deg for den Far du er for meg. Med både styrke og omsorg. Det finnes ikke et bedre sted for meg å være, enn i Deg. Jeg vil også takke for at Du som kunne åpne fariseernes hjerter så de så seg selv - Du kan også åpne mitt hjerte så jeg ser det som trengs å endres i mitt liv. Det ber jeg om!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar