lørdag 30. juli 2022

Ting er ikke alltid slik vi ser det.

Joh 7 var litt trist å lese i dag syntes jeg. Det første jeg la merke til, var brødrene til Jesus. 

Siden drog Jesus omkring i Galilea. Han ville ikke være i Judea, fordi jødene stod ham etter livet.  2 Det var like før løvhyttefesten, en av jødenes høytider.  3 Brødrene hans sa da til ham: «Dra bort herfra og reis til Judea, så også disiplene dine kan få se de gjerninger du gjør!  4 For ingen virker i det skjulte, hvis han vil bli kjent. Når du nå gjør slike gjerninger, så stå fram for all verden!»  5 For heller ikke brødrene hans trodde på ham.  6 Jesus sa til dem: «Min tid er ennå ikke kommet, men for dere er det alltid den rette tid.

For dem var Jesus en helt vanlig bror. Nesten. De forstod ikke Hans valg og trodde ikke på ham... tenk om de virkelig hadde visst hvem Han var? Jeg blir rørt over svaret til Jesus, som sikkert også syntes det var trist å se dem slik "for dere er det alltid den rette tid" De hadde Ham hos seg under hele oppveksten, og ennå var de familie. Men de klarte ikke æ
å se hvem Han virkelig var.

Det neste jeg syntes var trist å lese, var disse Ordets menn som kjente skriftene. 

 27 Men vi vet jo hvor denne mannen kommer fra. Når Messias kommer, skal ingen vite hvor han er fra.» 
41 ... «Messias kommer vel ikke fra Galilea? 42 Sier ikke Skriften at Messias skal være av Davids ætt og komme fra Betlehem, Davids hjemby?»

At Jesus faktisk var av Davids ætt, født i Betlehem - det hadde de skråsikre Ordets menn ikke fått med seg.


Jeg kan sitte her og undre meg og tenke "Er det mulig? Her hadde de ham rett foran seg, også ser de det ikke?"
Men også jeg har søsken. Ville jeg klart å se en mulig Messias gjennom noen av dem? Samme hvor gode de er?
Og meninger om Ordet... Jo jeg har det. Men skråsikker våger jeg ikke å være. Men jeg har møtt noen som er det, og som samtidig utelukker alle andre på grunn av det. Jeg tror faktisk det er farlig å stenke slike skråsikre dører. Kanskje Gud ønsker å åpenbare noe nytt? Vise deg og meg noe vi ikke har sett enda?

Både disse Ordets menn og Jesus tolket ut fra det de så der og da - men ting er ikke alltid slik vi ser det. Av og til trenger vi rett og slett hjelp til å SE. "Måtte han gi ditt hjertes øye lys så du ser" (Ef.1;18)

Åh Jesus - jeg tror du gråt over dine brødre den gangen, slik du gråt over Jerusalem. Du som lengter etter at alle mennesker skal bli frelst. Det var jo hovedgrunnen til at Du kom!

Herre, i dag ber jeg igjen for min familie, spesielt for de som ennå ikke tror. Jeg ber også for oss som tror, at ikke skråsikkerhet skal være et hinder. 
Jeg ber for våre menigheter. For arbeidsplassene våre. For våre venner og naboer.
Jeg ber for de som forkynner ditt Ord! Vær med oss Herre, når vi gransker skriftene. Måtte jeg alltid være åpen for hva Du vil fortelle meg gjennom det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar