fredag 29. juli 2022

Du er viktig!

I dag ble jeg litt oppmuntret av Paulus sin hilsen i Rom 16. Kanskje litt underlig, siden vi her stort sett leser navn :-)

1 Jeg anbefaler dere Føbe, vår søster, som er menighetstjenerinne i Kenkreæ. 2 Ta imot henne i Herren, slik det sømmer seg for de hellige, og støtt henne i alle saker der hun kan trenge hjelp fra dere. For også hun har vært til hjelp for mange, også for meg. 3 Hils Priska og Akvilas, mine medarbeidere i Kristus Jesus. 4 De har våget sitt eget liv for mitt. Ikke bare jeg, men også alle menigheter av hedningene takker dem. 5Hils også menigheten i deres hus. Hils min kjære Epenetus, han som er Asias førstegrøde for Kristus. 6 Hils Maria, som har arbeidet meget for dere.

Vi har hørt om Paulus som skriver at kvinnen skal tie i menigheten og underordne seg sine menn. Jeg tror det er vers som er både misforstått og ikke minst misbrukt. Jeg skal ikke prøve å forklare hva Paulus måtte ha ment, eller hvorfor han skrev det han gjorde. 

Én ting er i alle fall sikkert, Paulus hadde ikke et dårlig syn på kvinner. Han så verdien og viktigheten i dem. Selvfølgelig. Han som også skriver i Galaterbrevet;

26 For dere er alle Guds barn i kraft av troen på Kristus Jesus. 27 Alle dere som er døpt til Kristus, har kledd dere i Kristus. 28 Her er det ikke jøde eller greker, slave eller fri, mann og kvinne. Dere er alle én, i Kristus Jesus. 29 Og hører dere Kristus til, er dere Abrahams ætt og arvinger ifølge løftet.

Det er ikke så ofte vi leser om de kvinnelige heltene i bibelen. Men de er der, virkelig helter også. Bl.a. dronning Ester og profetinnen Debora. 

Kom til å tenke på da Jesus satt og spiste hos fariseeren Simon. De to - Simon og Jesus - hadde helt vidt forskjellig syn på denne kvinnen,

39 Da fariseeren som hadde innbudt ham, så det, tenkte han med seg selv: «Var denne mannen en profet, ville han vite hva slags kvinne det er som rører ved ham, at hun fører et syndefullt liv.»

    40 Da tok Jesus til orde. «Simon,» sa han til fariseeren, «jeg har noe å si deg.» «Si det, mester,» svarte han. 41 Jesus sa: «To menn hadde gjeld hos en pengeutlåner. Den ene skyldte fem hundre denarer, den andre femti. 42 Men da de ikke hadde noe å betale med, ettergav han dem begge gjelden. Hvem av dem vil da holde mest av ham?» 43 Simon svarte: «Den han ettergav mest, tenker jeg.» «Du har rett,» sa Jesus. 44 Så vendte han seg mot kvinnen og sa til Simon: «Ser du denne kvinnen? Da jeg kom inn i ditt hus, gav du meg ikke vann til føttene, men hun vætte dem med sine tårer og tørket dem med sitt hår. 45 Du gav meg ikke noe velkomstkyss, men helt fra jeg kom, har hun ikke holdt opp med å kysse mine føtter. 46 Du salvet ikke mitt hode med olje, men hun salvet mine føtter med den fineste salve. 47 Derfor sier jeg deg: Hun har fått sine mange synder tilgitt, derfor viser hun så stor kjærlighet. 

Guds syn på deg - uansett hva andre må ha sagt til deg, eller hva du kanskje selv har sagt til deg - Han sier at du er gull verdt! 

Jesus, i dag vil jeg be en bønn for kvinnene i menigheten. Takk at Du elsker og har bruk for alle! Jeg ber for alle som allerede har en tjeneste i menigheten, at Du skal styrke og velsigne og veilede i den. Jeg ber for de som ikke har funnet noen oppgave, og kanskje kjenner seg liten. DU har en plan for alle. Takk at Du som er Underfull Rådgiver, kan hjelpe og veilede til tjeneste. Tjenestene kan være store eller små - alt teller. 
En viktig oppgave vi aldri kan få for mye av, er bønn og kjærlighet :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar