onsdag 29. juni 2022

Søk først Guds rike

 I Nehemjas bok har flere fra Israel kommet tilbake fra fangenskap og iherdig satt i gang gjenoppbyggingen av muren. I dagens kapittel 7 leser vi;

Byen var vid og stor, men folket i den fåtallig, og ingen nye hus var bygd.

Det gikk plutselig opp for meg hvilket sterkt felleskap dette må ha vært. Her har de vært med å gjenoppbygge muren og har arbeidet iherdig med dette FØRST, uten å tenke på seg selv og gjenoppbyggingen av sitt eget. Minner meg litt om hva Jesus sa "Søk først Guds rike". Jeg forstår også det at "jeg må dø for at Kristus skal leve i meg" - det handler om at egoismen i meg må dø....


Jeg leser også i Apgj i dag, og ett av versene der forteller om Paulus;

Paulus gikk inn til dem, slik han pleide å gjøre, og tre sabbatsdager samtalte han med dem ut fra Skriftene. 
Paulus hadde en god vane :-)  
10 Men straks samme natt sendte brødrene både Paulus og Silas av sted til Berøa. Da de kom dit, gikk de til jødenes synagoge.11 Og disse var av et edlere sinn enn de i Tessalonika. De tok imot Ordet med all godvilje, og gransket hver dag i Skriftene om det forholdt seg slik som det ble sagt. 
Enda flere som har fått den gode vanen. Gull verdt!
Herre, i dag vil jeg takke for den gode vanen å lese ditt Ord. Det er en stor velsignelse jeg lengter etter at flere skal oppleve. Jeg vil oppmuntre til dette.
Jeg lengter etter å vokse i dette, og øve opp til flere gode vaner som er med å bygge det åndelige livet og Guds rike.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar