onsdag 4. mai 2022

Den frelste skare

 Deretter så jeg - og se: En stor skare som ingen kunne telle, av alle folkeslag og stammer og folk og tungemål. De sto for tronen og for Lammet, kledd i lange, hvite kapper, og med palmegreiner i sine hender. 

3:5,18. 5:9. 19:8. 10Og de ropte med høy røst og sa: Frelsen tilhører vår Gud, han som sitter på tronen, og Lammet. 5:13. 12:10. 19:1. Sal 3:9. Jes 43:11. 11Alle englene sto omkring tronen og om de eldste og om de fire livsvesener, og de falt ned for tronen på sitt ansikt og tilba Gud, 4:4,6,10. 5:11,12. 12og sa: Amen! Velsignelsen og herligheten og visdommen og takken og æren og makten og styrken tilhører vår Gud i all evighet! Amen. 5:12,14. 13Og en av de eldste tok til orde og sa til meg: Disse som er kledd i de lange hvite kappene - hvem er de? Og hvor er de kommet fra? v.9. 3:4. 6:11. 14Jeg sa til ham: Herre, du vet det! Og han sa til meg: Dette er de som kommer ut av den store trengsel, og de har vasket sine kapper og gjort dem hvite i Lammets blod. 1:5. 22:14.Dan 12:10. Matt 24:21,22. Heb 9:14. 1Joh 1:7. 15Derfor er de for Guds trone og tjener ham dag og natt i hans tempel, og han som sitter på tronen, skal reise sin bolig over dem. 4:2. 21:3. 22:3. Jes 4:5,6. Esek 37:27. 16De skal ikke hungre mer, heller ikke tørste mer. Solen skal ikke falle på dem, eller noen hete. Sal 121:6. Jes 49:10. 17For Lammet, som er midt for tronen, skal vokte dem og føre dem til livets vannkilder. Og Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne. 

Vi hører om den smale vei, og at det er få som finner den. Og jeg ser jo at det er mange rundt meg som ikke tror...
Eller er det flere enn vi aner?
Eller kanskje det er et profetord vi fortsatt venter på, Joel 3:1-2

    1 En gang skal det skje
          at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker.
          Deres sønner og døtre skal profetere,
          de gamle skal drømme drømmer
          og de unge skal se syn.
     2 Selv over slaver og slavekvinner
          vil jeg i de dager øse ut min Ånd.

Det som gir trøst i dagens tekst er at den hvite skare er så stor at den ikke kan telles. 

Herre, i dag vil jeg igjen be for min familie! 
Jeg ber Deg også, høstens Herre, at Du skal drive flere arbeidere ut! Herre, vis meg hva jeg kan gjøre i dette arbeidet! Takk at Du gir oss det vi trenger, Du som har lovet at vi skal få kraft gjennom Den Hellige Ånd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar