onsdag 19. januar 2022

Skatt i leirkar

 Først så tenkte jeg at dagens to kapitler var to helt forskjellige temaer. Men etter hvert så jeg at de faktisk henger litt sammen.

Det første kapitlet (2.Sam 11) er om David og Batseba. Et velkjent feiltrinn....
For en tid tilbake hørte jeg en preken rundt denne historien, som gjorde inntrykk på meg. "Tell the Time Traveler to Keep on Traveling" Han bygger på historien Natanael forteller David, da han innser hva han har gjort...

Underlig at han ikke så det før? Eller kanskje han så det, men skjøv det unna med "gode" unnskyldninger? 
Nå er det en god stund siden jeg hørte denne prekna :-) men et par detaljer gjorde så inntrykk at jeg tenker på dem rett som det er. Det ene var at David som vanligvis var med under kampene og ledet det hele an - han slappet av og gikk omkring på taket av kongens hus. Og der så han denne kvinnen. Poenget ble å holde seg nær til Gud og være aktiv - ikke sløvne hen.
Det andre og kanskje viktigste, var historien til Natan. Han forteller om en reisende som kom og ble ønsket inn for å gi mat og rom. Nå skulle man tro at det var en bra handling. Men i denne sammenheng er den reisende et bilde på fristelse. Og DEN reisende skal vi bare sende videre på reise, uten å invitere inn i hjertet. For fristelser kommer, vi behøver bare ikke varte dem opp ;-)
Lettere sagt enn gjort kanskje? Men det var her Jentezen Franklin oppmuntret til å si "Keep on travling"
En setning jeg tenker når tunge tanker kommer også... Keep on travling :-D


I det neste kapitlet (2.Kor 4) er det Paulus som oppmuntrer. Han sier bl.a.

For Gud, som bød at lys skulle skinne fram i mørket, han har også latt lyset skinne i våre hjerter, for at kunnskapen om Guds herlighet i Jesu Kristi åsyn skal lyse fram. 1Mos 1:3. Jes 9:1,2. Heb 11:6.
7Men vi har denne skatten i leirkar, for at den rike kraften skal være av Gud og ikke fra oss selv. 

Det var da jeg leste v.7 at jeg kjente disse to kapitlene hang sammen. David var en mektig mann som gjorde mye bra. En mann etter Guds hjerte. Men her viser David at også han er et leirkar... som trenger Guds nåde. Guds kraft. 
David fortalte mye om dette også, gjennom livet han levde. Hans avhengighet av Guds nærvær.

16Derfor mister vi ikke motet. Og selv om vårt ytre menneske går til grunne, så fornyes vårt indre dag for dag. 

Takk Herre, at Du kan fornye mitt sinn! Dag for dag. Takk for skatten det er å tilhøre Deg!
v.1. Ef 3:16. 4:23,24.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar