lørdag 15. januar 2022

Av Guds nåde

 I dag er det Paulus som rører hjertet mitt. 

9For jeg er den ringeste av apostlene, jeg er ikke engang verd å kalles apostel, fordi jeg har forfulgt Guds menighet. 9:1. Apg 8:3. 9:1,3-5.Gal 1:13. Ef 3:8. 1Tim 1:13,15. 10Men av Guds nåde er jeg det jeg er, og hans nåde mot meg har ikke vært forgjeves, men jeg har arbeidet mer enn de alle - det vil si: ikke jeg, men Guds nåde som er med meg. (1.Kor 15)

Tenk hva Paulus ble, av Guds nåde! Paulus hadde gitt alt, og var en stor leder. Likevel visste han at det hele bygde på Guds nåde.

Tenker det også er en oppmuntring til ikke å gi opp når ting ser mørkt, vanskelig eller smått ut. For Gud er en mester i å bygge fra ingenting. Han som er skaperen av alt. 

Også David fortsetter å røre hjertet mitt. I dagens kapittel danser han av glede fordi Herrens paktkiste er kommet tilbake til Jerusalem. Hans kone Mikal skammet seg over ham og mente han ikke viste sin verdighet. Han som var konge... Svaret til David er nydelig syntes jeg. Det viser hvem som betydde mest i Davids liv - uten tvil. 

20Da David kom hjem for å velsigne sitt hus, gikk Mikal, Sauls datter, ut imot ham og sa: Hvor høyt Israels konge er blitt æret i dag - han som i dag har blottet seg for øynene på tjenestejentene til tjenerne sine, slik som simple folk pleier å gjøre!
21Da sa David til Mikal: For Herrens åsyn, han som utvalgte meg fremfor din far og fremfor hele hans hus og satte meg til fyrste over Herrens folk, over Israel - for Herrens åsyn har jeg danset. 5:2. 7:8. 1Sam 13:14. 15:28. 22Og jeg vil gjøre meg enda ringere enn så og bli liten i mine egne øyne. Og de tjenestepikene du talte om, sammen med dem vil jeg æres.  (2.Sam.6)

Å Herre, måtte det alltid være Du som er det viktigste for meg også. Uansett hva jeg måtte møte! Takk for din nåde som virker i meg. I DEG kan jeg vokse og bli den jeg var ment å bli. 

Du er hellig, hellig, ingen er lik Deg Gud
   Du er hellig, hellig, ære til Deg Guds lam
Alltid skal jeg gi Deg ære, elske Deg mer og mer
Her i Din nærhet hvor jeg hører til
fylles jeg med Din fred

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar