torsdag 2. desember 2021

Gud kom til oss

 23For da jeg gikk omkring og så på deres helligdommer, fant jeg et alter med denne innskriften: For en ukjent Gud. Det som dere altså dyrker uten å kjenne, det forkynner jeg dere. 24Gud, han som skapte verden og alt som i den er, han som er herre over himmel og jord, han bor ikke i templer som er bygd med hender. 

4:24. 1Mos 1:1. 1Kong 8:27. 2Krøn 6:18. Sal 124:8.146:6 ff. Jes 42:5. 66:1.25Heller ikke lar han seg tjene av menneskehender som om han trengte til noe. For det er han selv som gir alle liv og ånde og alle ting. 26Han lot alle folkeslag av ett blod bo over hele jorderike, og han satte faste tider for dem og bestemte grensene mellom deres bosteder. 5Mos 32:8. 27Dette gjorde han for at de skulle søke Gud, om de kanskje kunne føle ham og finne ham - enda han ikke er langt borte fra en eneste av oss. 5Mos 4:7,8. Jes 55:6. Jer 23:23. Rom 1:19,22. 28For i ham er det vi lever og rører oss og er til. Som også noen av deres egne diktere* har sagt: For vi er også hans slekt. Job 10:12. 12:10. *de stoiskedikterne Aratos og Kleantes i 3. århundre f. Kr. 29Da vi nå altså er Guds ætt, så bør vi ikke tenke at guddommen er lik gull eller sølv eller stein, et bilde formet av menneskelig kunst eller tanke. Jes 40:18 ff. 44:9-20. Rom 1:23. Ef 2:10,19. 30Etter at Gud har båret over med uvitenhetens tider, befaler han nå alle mennesker alle steder, at de skal omvende seg. 14:16. Luk 24:47. 31For han har fastsatt en dag da han skal dømme verden med rettferdighet. Dette skal skje ved den mannen som han har utvalgt til det, etter at han har gitt fullgodt bevis for alle ved å reise ham opp fra de døde. 

Sterke vers syntes jeg, fra Apgj 17 Vår Gud er ikke en som er langt borte, en vi må lete etter eller streve for å finne. Han kom til oss! Det du og jeg trenger å gjøre, er å vende oss om til Han som har kommet. Minner meg om salme 139 som sier;

 5 Bakfra og forfra omgir du meg,
        du har lagt din hånd på meg.
   
  6 Det er for underfullt til å skjønne,
        det er så høyt at jeg ikke kan fatte det.
   
  7 Hvor skal jeg gå bort fra din Ånd,
        hvor skal jeg flykte fra ditt åsyn?
   
  8 Farer jeg opp til himmelen, er du der,
        rer jeg leie i dødsriket, er du der.
   
  9 Tar jeg morgenrødens vinger på
        og slår meg ned der havet ender,
   
 10 så fører du meg også der,
        din høyre hånd, den holder meg fast.
   
 11 Og sier jeg: «La mørket dekke meg
        og lyset omkring meg bli til natt»,
   
 12 så er ikke mørket mørkt for deg,
        og natten er lys som dagen,
        ja, mørket er som lyset.

Han er alltid nær! Herre, takk for din trofasthet og nåde! Takk at du alltid er nær meg, enten jeg kan føle det eller ikke. Du ER trofast! Også i Åpenbaringen 3 sier du "Se jeg står for døren og banker" Alt jeg trenger å gjøre, er å åpne opp for Deg. 

I Salme 119;18 ber salmisten "Lukk opp mine øyne så jeg kan se de underfulle ting i din lov"  Jeg vil også be "Lukk opp mine ører så jeg kan høre Deg banke - og hjelp meg å åpne hjertet helt for Deg. Du er så absolutt velkommen!"
10:42. Sal 9:9. 96:13. 98:9. Joh 5:22,27.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar