onsdag 1. desember 2021

Søskenkjærlighet og krangling...

Jeg har vokst opp med tre mindre søsken. Vi var fire stk, tre måneder før jeg ble 7 år. Så vi var rimelig tette. Jeg vil si vi sto sammen i tykt og tynt. Om noen var slemme mot våre søsken, så tok vi dem i forsvar. Litt vanskeligere var det når vi kranglet oss i mellom. Og det hendte jo rett som det var. Kjærlighet og krangling gikk liksom hånd i hånd.

Slik er det også med Guds familie, dessverre. Vi er ikke perfekte, og er ikke spart for krangling. Jesus utfordret oss likevel mange ganger, til å elske Herren vår Gud, og elske vår neste som oss selv. Gud ER kjærlighet.

Som mennesker trenger vi hjelp til det. Vi trenger å koble oss på Guds kjærlighet. La Den Hellige Ånd virke i oss. 

I dagens kapittel (Apgj 15) oppstår det heftig ordstrid, ja også krangling vil jeg si, mellom apostlene. Tenk, enda så mektige undere de opplevde, og den sterke ledelsen av Den Hellige Ånd - så møtte de likevel på medmenneskelige problemer. Vi blir ikke fullkommen i et øyeblikk - vi trenger å vokse i Ham. Jeg syntes det er helt fantastisk at bibelen er så ærlig at den tar med seg det som var vanskelig også. Jeg velger å dele det de trøblet med;

 2Det oppsto da strid, og Paulus og Barnabas fikk et heftig ordskifte med dem. Det ble da bestemt at Paulus og Barnabas sammen med noen andre av dem skulle dra opp til apostlene og de eldste i Jerusalem, og legge dette spørsmålet fram for dem.

Da det var gått en tid, sa Paulus til Barnabas: La oss dra tilbake og besøke brødrene i alle byene der vi forkynte Herrens ord, og se hvordan de har det!
37 Barnabas ville da også ha med Johannes med tilnavnet Markus. 38 Men Paulus mente at de ikke skulle ta med ham som hadde forlatt dem i Pamfylia og ikke gått med dem i arbeidet. 39 Det ble da så bitter uenighet at de skiltes fra hverandre. Barnabas tok med seg Markus og seilte av sted til Kypros. 40 Men Paulus valgte Silas til å følge seg. Så dro han ut, etter at brødrene hadde overgitt ham til Herrens nåde. 

Herre, i dag vil jeg først og fremst takke deg for din nåde! Takk for at du kan bruke oss, selv om vi kommer til kort i blant, og til og med kan krangle og være uenige... Jeg ber om at din kjærlighet må seire! Hjelp oss - hjelp meg - å vokse i din kjærlighet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar