Det er så sterkt å lese om Paulus, hvordan han helt fra han ble kalt, blir sterkt ledet av Den Hellige Ånd. I alt han sier og gjør. I dagens kapittel (Apgj 20) leder Den Hellige Ånd ham til noe som ikke er lett å forstå. Samtidig ser jeg det gode i at Den Hellige Ånd forberedte Paulus, og selv i dette vanskelige ville Paulus vite at han ikke var alene.
Og se, bundet av Ånden drar jeg nå til Jerusalem, og vet ikke hva som skal møte meg der. 19:21. Rom 8:28. 23Jeg vet bare at Den Hellige Ånd i by etter by vitner for meg og sier at lenker og trengsler venter meg. 21:4,11,33. 14:22. 24Men for meg selv akter jeg ikke livet mitt et ord verd, når jeg bare kan fullende mitt løp og den tjenesten som jeg fikk av Herren Jesus: å vitne om Guds nådes evangelium.
Det var Paulus selv om skrev disse forunderlige ordene i Rom 11;33-36
og visdom og innsikt hos Gud!
Hvor uransakelige hans dommer er,
og hvor ufattelige hans veier!
Hvem kjente Herrens tanke,
eller hvem var hans rådgiver?
Hvem gav ham noe først,
så han skulle få vederlag?
Fra ham og ved ham og til ham er alle ting.
Ham være ære i evighet! Amen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar