fredag 26. november 2021

Herren skal stride for dere

 I forrige kapittel møtte vi en usikker Gideon som stilte spørsmål både til Gud og til sin egen manglende styrke. Men i dagens kapittel (Dom 7) møter vi en helt annen Gideon. En Gideon som har møtt Gud og funnet troen på en mektig frelser :-)

I lang tid hadde Israel blitt utsatt for angrep fra fiender som bl.a. ødela avlingene deres så de ikke hadde noe å leve av. De led virkelig nød. Nå sa Gud at Gideon skulle mønstre en hær, og hele 32 000 mann møtte opp.

Da sa Herren til Gideon: Du har for mye folk med deg til at jeg skulle gi midianittene i deres hånd. For da kunne Israel rose seg mot meg og si: Min egen hånd har frelst meg. 

Da sa Herren til Gideon: Med de tre hundre mann som lepjet, vil jeg frelse dere og gi midianittene i din hånd. Men resten av folket kan gå hver til sitt.  (v.2 og 7)

Nå skjer det virkelig noe rørende! Gud krever ikke Gideons tillit. Han har full forståelse for at dette kan bli litt i meste laget for ham, så han gir følgende oppmuntring;

Men er du redd for å gå dit ned, så gå ned til leiren med din tjener Pura. Hør så etter hva de taler om. Da skal du kjenne deg så sterk at du tør dra ned mot leiren. (v.10-11)

Der overhører Gideon og Pura en samtale mellom to i fiendeleieren, som forteller om en drøm som de tolker til å bety at Gud har gitt seieren til Israel. Dette setter mot i Gideon, og styrker hans tro på Gud. Så ble det da også full seier!

Det er godt å tro på en Gud som forstår oss. En som vil hjelpe oss til å vokse i Ham.

Herre, du ser oppgavene som ligger foran meg disse dagene. Måtte Du fylle meg med styrke og de rette ordene å dele!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar