søndag 3. oktober 2021

Samtaler del 3

Jeg starter med å sitere fra dagens andakt i bibelleseplanen "Samtaler med Gud";

(Sitat) Herren leder oss med sin stemme og vi responderer med vår. Er det ikke logisk at han som kaller seg selv for Ordet kommuniserer kontinuerlig? Og at han, som skapte oss til å ha samfunn med han, ofret seg selv for at vi kunne vende oss mot han, og vet hva vi vil si før vi sier det, liker å høre våre stemmer snakke til han?  
Bønn er uunngåelig oppbyggende og styrkende. Samtalene våre med Gud åpner opp for visdom og etterlater seg fred. Når vi ikke vet hvordan vi skal gå videre, er bønn det neste ansvarsfulle steget. Det er en lettelse. Det er lett. Det er hvile. (Sitat slutt)

Forfatteren tar også opp hva Paulus skrev i Ef 6;18 "Be til enhver tid i Ånden" og oppmuntrer til at vi er i Guds nærvær hele tiden - også midt i vår travle hverdag. Stadig kan vi komme med våre hjertesukk og ord i løpet av dagen, og Gud svarer oss med sine Ord.
Det er jo fantastisk å tenke på at bønn og samtaler med Gud er mer enn bare den tiden vi setter oss ned og folder våre hender. Hele tiden er Han nær og vil mer enn gjerne ha samtaler med oss. Både korte og lange :-D

Dagens Ord å reflektere over er disse;

(Joh 1;1)  I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.

(Høy 2;14)  Min due i klippens kløfter, i fjelltindens ly! La meg se din skikkelse, la meg høre din røst! For din røst er blid og din skikkelse er fager.

(Salme 17;6)  Jeg roper til deg, for du svarer meg, Gud. Vend ditt øre til meg, hør mine ord!

(Jer 33;3)  Rop til meg, og jeg vil svare deg, jeg vil forkynne deg store og ufattelige ting, ting som du ikke kjenner. 

(1.Tess 5:16-18)  Vær alltid glade! Be uten opphold! Takk for alt! For dette er Guds vilje for dere i Kristus Jesus.

Jeg er så takknemlig Herre, for å kunne tilhøre og tro på en Gud jeg kan ha fortrolig samfunn med. Tenker også på Ordet som forteller at jeg elsker fordi Du elsket meg først (1.Joh 4;19) På samme måte opplever jeg det i samtalen med Deg Herre. Du er Ordet som først kom til oss, derfor kan vi komme med våre ord tilbake til Deg. Jeg er så takknemlig for at troen på Deg er en dialog - ikke bare en teori.

Takk for Ditt nærvær Herre, gjennom HELE dagen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar