tirsdag 6. juni 2023

Salme 139

 Denne salmen har i mange år vært en av mine favoritter. I dag velger jeg å dele en bloggpost jeg skrev for mange år siden, for den er fortsatt like aktuell;

Herre, Du ransaker og kjenner meg

Det gjør at jeg kan slappe av sammen med deg. Du kjenner jo hele meg, derfor behøver jeg ikke være redd for at du skal oppdage sider ved meg som jeg ikke liker..... Du vet det allerede (jeg ler mot Deg nå) Og enda Du vet alt, så elsker Du meg. Det sier Ordet ditt.

Om jeg sitter eller står, så vet Du det, langt bortefra merker Du mine tanker. Så trygt, så godt. Uansett hvor langt borte jeg måtte føle at jeg er fra Deg, så hører Du mine tanker.

Om jeg går eller ligger, ser Du det. Du kjenner alle mine veier.Det har jeg tenkt mye på de siste årene, da veien plutselig ble så kronglete og vanskelig. Du kjenner dem alle. Når jeg ser tilbake nå, så var det som om Du visste det allerede før det ble kronglete. Du la ting til rette, og ga styrke i rette tid. Nå er det godt og tenke på at uansett hva jeg måtte møte, så vet Du det allerede før meg...

Ja, før jeg har et ord på tungen vet Du det Herre, fullt og helt.Ett av mine yndlingsvers det der. Jeg fryder meg igjen - for det er så godt å vite at Du Herre, vet det fullt og helt, også når jeg selv ikke greier å sette ord på det jeg føler eller opplever.

Bakfra og forfra omgir Du meg. Du har lagt Din hånd på meg. Det er for underfullt til å skjønne, det er så høyt at jeg ikke kan fatte det.Ja, sånn er det rett og slett.

Hvor skal jeg gå bort fra Din Ånd? Hvor skal jeg flykte fra Ditt åsyn? Farer jeg opp til himmelen, er Du der. Rer jeg leie i dødsriket, er Du der. Tar jeg morgenrødens vinger på, og slår meg ned der havet ender, så fører Du meg også der. Din høyre hånd, den holder meg fast. 
Jeg kjenner
meg lettet. Så bra at det er slik! For jeg er et mennesker hvor følelsene virkelig svinger. Noen ganger er jeg helt i 7.himmel av yr og glede. Andre ganger er jeg tung og deppa... og noen ganger har jeg lyst til å rømme laaaangt vekk. Men hvem er trofast gjennom alle slags dager? Jo Du Herre, som alltid holder meg fast, nær til Deg.

Ja, også når jeg er redd, da er Du nær. Og sier jeg "La mørket dekke meg og lyset omkring meg bli til natt" så er ikke mørke mørkt for Deg, og natten er lys som dagen, ja mørket er som lyset. 
Du vet hva angst er 
Herre. Rett før Du ga Ditt liv for meg og resten av verden - da kjempet Du med angst så svette rant som blod. Du vet Herre, hva det er når jeg er redd....Også da er du nær hos meg. Du har til og med kraft å gi, kraft som kan forvandle mørke til lys. Men om det fremdeles er mørkt, så ser Du meg godt - mørket er jo som lyset for Deg.

For Du har skapt mitt indre, Du har vevd meg i mors liv. Jeg takker Deg fordi jeg er skapt på skremmende underfullt vis. Underfulle er Dine verk, det vet jeg så vel.Men det er lett å glemme... Ikke at jeg er skapt av Deg, men at jeg er ett av Dine underfulle verk. Er jeg det? Det føler jeg ikke akkurat...
I hele skapelsesverket leser vi at Du så på det Du hadde skapt, og syntes det var fantastisk. Jeg ler mot Deg igjen Far og tenker "Den selvtilliten skulle jeg gjerne hatt mer av"

Mine ben var ikke skjult for Deg da jeg ble skapt i lønndom, da jeg ble formet i jordens dyp. Du så meg den gang jeg var et foster, Din bok ble alt skrevet opp. Mine dager ble dannet før en eneste av dem var kommet.
Er det sant? Jeg opplever i alle fall rett som det er, at Du tar vare på meg .. Noen ganger virker det som om Du visste alt på forhånd, og derfor la ting til rette. Du hjelper meg gjennom det som måtte være vanskelig, og ofte kjenner jeg meg rett og slett velsigna!

Gud, hvor høye Dine tanker er, hvor veldig summen av dem. Vil jeg telle dem, er de talløse som sand, blir jeg ferdig med det, er jeg ennå hos Deg. Yess, Du har lovet å være hos meg gjennom alle dager. Klart jeg vil bli hos Deg

Helt på slutten av denne salmen ber salmisten en bønn jeg ofte har både bedt og sitert;
  23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,
          prøv meg og kjenn mine tanker!
    24 Se om jeg følger avguders vei,
          og led meg på evighetens vei!

Det blir også min bønn i dag!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar