søndag 1. august 2021

Salme 129-132

 Fra dagens salmer velger jeg ut dette;

129

så skal Israel si.
   
  2 Hardt har de stridd mot meg helt fra min ungdom,
        men de har ikke vunnet over meg.
   
  3 På min rygg har plogmenn pløyd
        og trukket lange furer.
   
  4 Men Herren er rettferdig;
        de gudløses rep har han hogd av.

Dette minnet meg om noe Paulus skrev i 2.Kor 4

 7 Men vi har denne skatten i leirkar, for at det skal bli klart at den veldige kraft er fra Gud og ikke fra oss selv.  8 Vi er alltid presset, men ikke knekket, vi er tvilrådige, men ikke fortvilet,  9 forfulgt, men ikke forlatt, slått ned, men ikke slått ut. 

Gud har ikke lovet et probleløst liv, men Han har lovet å være med og gi styrke og mot.

16 Derfor mister vi ikke motet. Og selv om vårt ytre menneske går til grunne, blir vårt indre menneske fornyet dag for dag. (også 2.Kor 4)

130

2 Herre, hør min røst!
        Vend øret til og lytt
        når jeg trygler og ber.
   
  3 Hvis du vil gjemme på syndeskyld, Herre,
        hvem kan da bli stående?
   
  4 Men hos deg er tilgivelsen;
        derfor må vi frykte deg.
   
  5 Jeg venter, ja håper på Herren,
        jeg venter på hans ord.
   
  6 Jeg stunder etter Herren
        mer enn vaktmenn etter morgenen,
        vaktmenn etter morgenen.
   
  7 Vent på Herren, Israel!
        For hos Herren er miskunn,
        hos ham er full forløsning.
   
  8 Herren vil forløse Israel
        fra alle deres synder.

131

 jeg har brakt min sjel til ro
        og gjort den ganske stille,
        som et lite barn hos sin mor
        når det har stilt sin tørst;
        slik er min sjel i meg.


Salmisten gjorde et bevisst valg. Roen og stillheten var ikke noe som bare kom av seg selv. Salmen hadde også overskriften "Ydmyk tillit til Herren" Noe å lære :-)

132

 11 Herren har sverget David en ed,
        et pålitelig ord, som han ikke går fra:
        «Menn som er av din ætt,
        vil jeg sette på din trone.

Jeg ser Davids tillit og tro til Gud i dette verset, og i siste del av denne salmen ser jeg for meg at det er en profeti om Jesus, og samtidig Guds bekreftelse til David.

 13 For Herren har utvalgt Sion,
        som han vil ha til bolig:
   
 14 «Dette skal være mitt hvilested for alltid,
        her vil jeg bo, det er mitt ønske.
   
 15 Maten på Sion vil jeg velsigne,
        og de fattige vil jeg mette med brød.
   
 16 Sions prester kler jeg med frelse,
        og de fromme skal rope av fryd.
   
 17 Der lar jeg Davids-ætten få makt,
        jeg gjør en lampe i stand for min salvede.
   
 18 Hans fiender vil jeg kle med skam,
        men på hans hode skal kronen stråle.»

Herre, i dag vil jeg takke for den DU ER. Jeg ser bare en liten del, men bare dette lille er STORT for meg. Du er min frelser. En trofast Gud som holder det Han lover. En som gir styrke og håp når jeg trenger det. En som svarer på bønn når jeg roper. En som elsker - ja også en som jubler over barna sine. 

 17 Herren din Gud er hos deg,
        en helt som har makt til å frelse.
        Han gleder og fryder seg over deg
        og gir deg på ny sin kjærlighet.
        Han jubler over deg med fryd
   
(Sef.3;17)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar