tirsdag 3. august 2021

Hag 1 og 2

Det første kapitlet i dagens profet snakker om prioriteringer, og det minner meg om hva Jesus sa i Matt 6;33 "Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg." Gjennom profeten sier Gud;

 2 Så sier Herren, Allhærs Gud: Dette folket sier: «Ennå er ikke tiden inne til å bygge Herrens hus.»  3 Da kom Herrens ord ved profeten Haggai:
   
  4 Er det tid for dere
        til å bo i bordkledde hus
        så lenge templet ligger i grus?
   
  5 Nå sier Herren, Allhærs Gud:
        Legg merke til hvordan det går dere!
   
  6 Dere sår mye, men høster lite;
        dere spiser, men blir ikke mette,
        dere drikker, men slokker ikke tørsten;
        dere kler dere, men blir ikke varme;
        og leiekaren får sin lønn
        i en pung som ikke er tett.
   
  7 Så sier Herren, Allhærs Gud:
        Legg merke til hvordan det går dere!

Disse Ordene rørte folket og gjorde noe med dem. Og det igjen tror jeg rørte Gud som velsignet dem tilbake.

 13 Med oppdrag fra Herren sa Haggai, Herrens sendebud, til folket: «Jeg er med dere, lyder ordet fra Herren.»
   
 14 Herren vakte slik iver hos Serubabel, Sjealtiels sønn, stattholderen i Juda, og hos øverstepresten Josva, Jehosadaks sønn, og hos alle som var igjen av folket, at de kom og arbeidet på huset til sin Gud, Herren, Allhærs Gud.

Oppmuntringen fortsetter i det neste kapitlet. Gud velsigner, og oppfordrer til å merke seg forskjellen på før og nå. Forskjellen på når de bare tenkte på seg selv, og når de senere valgte å søke Guds rike først.

  4 Men nå, vær frimodig og sterk, Serubabel!
        lyder ordet fra Herren.
        Vær frimodig, Josva, Jehosadaks sønn,
        du som er øversteprest!
        Vær frimodig, alt folk i landet!
        lyder ordet fra Herren.
        Gå og arbeid, for jeg er med dere!
        lyder ordet fra Herren, Allhærs Gud.
   
  5 Dette løfte gav jeg dere
        da dere drog ut fra Egypt.
        Min Ånd bor iblant dere. Frykt ikke!

  15 Men nå, legg merke til det som skjer fra denne dag og framover! Før det ble lagt stein på stein i Herrens tempel, 16 hvordan gikk det dere da? 

 18 Legg merke til det som skjer fra denne dag og fremover, fra den 24. dagen i den niende måneden, fra den dag da grunnsteinen til Herrens tempel ble lagt!

Jeg har det absolutt best når jeg har det godt åndelig. Å søke Guds rike først, gjør godt for hele meg. Det går selvsagt opp og ned i livet som før, men jeg er likevel sikker på at summen av alt er best MED HAM!

I dag vil jeg be for vår kirke på hjemstedet vårt, men også for alle troende i landet vårt. Tenn en ny iver og glød i oss, så vi også kan utgjøre en forskjell i dette landet. Være til velsignelse for andre, så de kan se hvem DU er Gud! Som Jesus ba i sin bønn i Joh.17 "...og jeg (Jesus) er blitt herliggjort gjennom dem"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar