fredag 25. juni 2021

Salme 119;120-176

Salme 119 fortsetter med sin lovsang og hyllest til Ordet. Ordet som bærer oss gjennom livet, i både medgang og motgang. En lovsang jeg gjerne stemmer i!

 129  Underfulle er dine lovbud,
          derfor tar jeg vare på dem.
          
   
 130 Dine ord gir lys når de åpner seg,
          de gir uvitende innsikt.
          
   
 131 Med lengsel åpner jeg munnen,
          for jeg tørster etter dine bud.

    132 Vend deg til meg og vær meg nådig!
          Det er rett mot dem som elsker ditt navn.
          
   
 133 Gjør mine fottrinn faste slik du har sagt,
          la ingen urett få makt over meg!


 143 Nød og trengsel er kommet over meg,
          men jeg fryder meg over dine bud.
          
   
 144 Dine lovbud er alltid rette.
          Gi meg innsikt så jeg kan leve!
          
   
 145 ק Jeg roper av hele mitt hjerte, svar meg, Herre!
          Dine forskrifter vil jeg ta vare på.


 149 Hør meg i din miskunn, Herre,
          gi meg liv etter dine lover!

 154 Før min sak og kjøp meg fri,
          gi meg liv etter ditt ord!

 156 Herre, din barmhjertighet er stor,
          gi meg liv etter dine lover!


   164 Sju ganger om dagen lovsynger jeg deg
          for dine rettferdige lover.

 171 La leppene strømme over av lovsang,
          for du lærer meg dine forskrifter.
          
   
 172 La tungen synge ut ditt ord,
          for alle dine bud er rettferdige.
          
   
 173 La din hånd komme meg til hjelp,
          for jeg har valgt dine påbud.
          
   
 174 Herre, jeg lengter etter din frelse,
          jeg fryder meg over din lov.
          
   
 175 La meg leve og lovsynge deg,
          la dine lover være min hjelp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar